دانش Retweet یا توییت مجدد در شبکه ی توییتر

ریتوییت کردن یا همان توییت مجدد پروسه ای است که می تواند به توسعه کسب و کار و سرعت در شناسایی برند، بینجامد، از این رو بازاریابان اینترنتی بر آنند که سر و راز آن را کشف کنند. بنابراین آرتا تصمیم گرفت که کمی به جستجو و تحقیق در این مورد بپردازد.

برای شروع این کار، آرتا تحقیق خود را با این سوال آغاز کرد:

 چه چیزهایی باعث اهمیت یک توییت برای کاربران می شود؟

در تحقیقاتی که صورت گرفت آرتا به 4 فاکتور حیاتی دست یافت که هر بازاریاب باید آن ها را برای توسعه بازاریابی اینترنتی اش جدی بگیرد.

قانون اول: تعداد فالوور ها متضمن تعداد ریتوییت ها نیست

یک قانون مشخص در ذهن تمام بازاریابان وجود دارد و آن هم این است که اگر تعداد فالوور های یک کاربر زیاد باشد، تعداد ریتوییت ها هم زیاد تر خواهد بود. کاملا منطقیست، اگر 10.000 فالوور داشته باشید قطعا شما ریتوییت های بیشتری نسبت به وقتی که 10 تا فالوور دارید خواهید داشت. اما داده ها نشان می دهند که میزان فالوور ها کمتر از آن چه که فکر میکنیم روی این موضوع  تاثیر دارند. در اولین گام آرتا به این نتیجه دست یافت که تعداد فالوور ها نقش اساسی در ریتوییت ها دارند اما رابطه و نسبت تعداد فالوور و تعداد ریتوییت ها چندان قوی نیست. در نتیجه مشخص شد که فاکتور های دیگری هم در کنار آن وجود دارد که یک توییت را پر رنگ و مهم در ذهن کاربر تلقی می کند.

 آرتا، برای این بررسی تعدادی پروفایل که حدودا 20 هزار فالوور را داشتند مورد بررسی قرار داد. در صورتی که تنها تعداد فالوور ها ملاک ریتوییت ها باشد، می بایست که به محض ارسال یک پست، در هر دو صفحه شاهد یک میزان خاص از ریتوییت باشیم اما این اتفاق هرگز رخ نداد. در این رویداد مشاهده شد که میزان ریتوییت ها بسیار متفاوت است

اگر ما این استاندارد را یک قدم جلو ببریم و نه تنها فقط به تعداد فالوور ها بلکه به تعداد توییت های کاربر نیز وابسته باشد به فرمول استانداردی که من آن را "ReTweetablility" می نامم می رسیم.  این استاندارد به ما اجازه تشخیص کاربرانی که بیشترین میزان مطلب قابل ریتوییت را دارند را بر اساس تعداد فالوور ها و مطالبی که در توییتر پست می کنند را می دهد.

وقتی به کاربرانی که بیشتر میزان ریتوییت را دارند نگاه می کنیم می فهمیم که مطلبی که ریتوییت می شود خیلی بیشتر وابسته به محتوای آن وابسته است تا به کاربری که اصالتا آن را قرار داده است. افرادی که مطالبشان به طور بسیار زیاد ریتوییت می شود،  بیشتر اطلاعات و اخباری را قرار می دهند که مختص خودشان است ( اخبار سازمانی ) و بسیار گسترده توسط دیگر اعضای توییتر دنبال می شود. سنجیدن این "میزان" از محبوبیت در ریتوییت شدن آن بسیار مهم است.

قانون دوم : محتوای توییت ها بر میزان توییت مجدد موثر تر است

در مرحله بعد آرتا تصمیم گرفت که به محتوای توییت ها و اهمیت آن ها در میزان ریتوییت بپردازد. در این حالت چندین عنصر مهم برای او آشکار شد که به صورت زیر منظم شده است:

درخواست به انجام عمل ( مثلا: لطفا ریتوییت کنید یا به اشتراک بگذارید). در حالی که کمی ضایع به نظر می رسد ولی در گرفتن ریتوییت بسیار موفق عمل می کنند.

مطالب روزانه یا مطالب با بازه زمانی مشخص

مباحث معروف

توییت هایی که مرتبط با خود توییتر است ( این توییت ها شامل اخبار، آموزش ها و ... می شود )

لیست های طولانی

مردم دوست دارند پست های که مربوط به بلاگ ها هستند را ریتوییت کنند.

زمانی که آرتا به این داده ها دست یافت، به یک نقطه مشترک در تمامی مطالبی که زیاد ریتوییت شده اند دست یافت که شامل این دو مورد بود :

  درخواست به انجام ( نوع محترمانه اشان!) و میل به استفاده ازReTweeted  برای پخش مطالب خارجی.

از این رو آرتا توصیه می کند که دائما در کلام مجازی خود هم ادب را رعایت نمایید و به کاربرانتان احترام بگذارید تا به خواسته ی خود برسید اضافه بر این، از قالب های بالا برای نوشتن توییت نیز استفاده کنید.

قانون سوم: زمان ارسال توییت ها در میزان ریتوییت ها بسیار اثر گذار است

حالا آرتا توانسته بود تا حد زیادی به این سر و راز پی ببرد اما این تمام کار نبود. طی گام بعدی آرتا مشاهده کرد که زمان ریتوییت کردن مطالب نیز بسیار متفاوت است.

  همانطور که انتظار می رود هنگامی که ساعت کاری در صبح آغاز می شود مطالب آمار ریتوییت بالاتری خواهند داشت و این تا پایان روز و شب با افزایش ادامه خواهد داشت. شواهد آرتا نشان می دهد که مطالبی که در آغاز این بازه زمانی پست می شوند ریتوییت های بیشتری نسبت به مطالبی که بعد این دوره گذاشته می شوند خواهد داشت.

قانون چهارم: میزان سرازیری توییت ها در ریتوییت ها تاثیر دارد ( قانون دو طرفه )

فاکتور نهایی که نسبت به سه تای قبلی دقیق تر است و آرتا آن را سرازیری ریتوییت ها نامیده است نقش اساسی در ریتوییت ها دارد. همانند سرازیری اطلاعات، وقتی کاربران می بینند که بقیه مطلبی را ریتوییت می کنند آن ها نیز تمایل به ریتوییت کردن آن مطلب پیدا می کنند. علت این ریتوییت ها می تواند ساده یا پیچیده باشد. برای مثال وقتی کاربر توجه دارد که دیگر کاربران چه چیزی را ریتوییت می کنند بنابراین به صورت تقلید وار آن ها را ریتوییت می کند اما علت های پیچیده تری نیز برای این موضوع وجود دارد . برای مثال توییت هایی که عمومیت دارند و در زندگی کاربران تاثیر مساوی دارند بسیار ریتوییت می شوند. برای مثال اخبار کم و زیاد شدن یارانه ها برای قشر عظیمی از مردم ایران اهمیت دارد بنابراین باید این توییت ها آمار ریتوییت بالایی نیز داشته باشند.

نکته ی جالب دیگر هم این بود که هر چه یک مطلب بیشتر ریتوییت شود، برای مردم بیشتر و مهم تر تلقی شده و موجب سرازیری موضوع می شود.  

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-91028610
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها