چگونه پیامک و واتس اپ در فروش و بازاریابی مورد استفاده قرار گرفته است

چندی پیش فیس بوک، نرم افزار پیام رسان محبوب واتس اپ را به قیمت 19 میلیارد دلار، خریداری کرد. واتس اپ در واقع نرم افزاری است که هم اکنون حدود 500 میلیون کاربر دارد و روزانه تعداد 1 میلیون نفر به این شبکه اضافه می شوند. ناگفته نماند سهم اعضای ایرانی عضو شده در این شبکه حد اقل 5 میلیون نفر است.

یکی از ویژگی هایی که واتس اپ را تا کنون محبوب ساخته این است که این نرم افزار به هیچ وجه اقدام به جمع /وری اطلاغات کاربران و استفاده از آن ها در جهات مختلف نمی کند.. همچنین برخلاف بسیاری از پیام های تبلیغاتی که در واتس اپ دیده می شود، Jan Koum مدیر اصلی واتس اپ بارها اعلام کرده که این سیاست حریم خصوصی حفظ خواهد شد و تغییر نخواهد کرد بنابراین هیچ وقت اطلاعات شما در فیس بوک منتشر نخواهد شد.

آیا واتس اپ یکی از کانال های بازاریابی اینترنتی فیس بوک است؟

همانطور که شاید تجربه کرده باشید، پیام های بازاریابی زیادی طی سال ها بر روی گوشی شما ارسال شده اند که بعد از یاد آوری، علاقه ای به دریافت پیام های مشابه در این باره نداشته اید در چنین موقعی، با ارسال یک عبارت مثل stop این جریان را قطع کرده اید.

در این مورد، باید بگوییم که چگونه یک شرکت مثل فیس بوک،  آیا می تواند اطلاعات ما را به فروش برساند تا بازاریابان بتوانند از طریق پیام های متنی، یا با نرم افزاری مثل WhatsApp با ما تماس برقرار کنند؟

پیش از اینکه به طور قاطعانه در جواب سوال مذکور بگویید " نه هرگز " بیاد بیاورید که فیس بوک چگونه استراتژی های حریم خصوصی کاربران را در میان شبکه های اجتماعی به طور آهسته تغیر داد.

با وجود اعتراضات اولیه در برابر به روز رسانی فیس بوک که حفظ حریم خصوصی کاربران را نقض کرده است - اخبار، دیدگاه، تنظیمات حریم خصوصی، داستان های اسپانسرها – همه ویژگی های آن ، اما استنباط بی تفاوتی های پیشین کاربران هم اکنون وجود دارد.

مطمئنا بازاریابی متنی، مساله ی جدیدی نیست، اما با اینکه این روش به روشی پیش پا افتاده و غیر جالبی تبدیل شده احساس می شود که کاربران هنوز سال ها در گیر این شیوه از بازاریابی باشند چرا که که حقیقتا کاربران هر روز از سرویس های مبتنی بر اس ام اس نظیر kik و Snapchat استفاده می کنند.

طی تحقیقاتی که در سال 2010 توسط مرکز تحقیقاتی Pew صورت گرفت، به این نتیجه رسیدند که 72 درصد از افرادی که از گوشی موبایل استفاده می کنند به رد و بدل پیامک نیز مشغولند. همچنین 98 درصد پیامک ها در دقیقه ی اولی که روی گوشی فرد ظاهر می شود خوانده می شود در صورتی که نرخ باز شدن ایمیل ها 13.2 درصد و خواندن نامه ها و تبلیغات پستی و واقعی، نظیر ارسال تراکت ها و ... حدود 3.4 درصد است.

اگر پیام رسانی متنی یک راه بهتر افزایش تعامل است  پس از آن آنکه بازاریابان بهترین کار خود را در مقابل مصرف کنندگان می گیرند. مانند واتس آپ که فقط آغاز است  و شما اول آن را در اینجا شنیده اید. تعجب نکنید که بیشتر خدمات  پیامکی مانند لاین، فیس بوک مسنجر، و اسنپ چت که مورد نیاز هستند و برای 1: اهداف  بازاریابی  مورد استفاده قرار می گیرند

بنابراین، چرا شما بیشتر پیام های متنی ندارید؟

بعد از اینکه توجه فروشندگان و بازرایابان به سمت پیامک و sms برای جذب مشتری جلب شد، نوبت به مرحله ی بعدی می رسد که نقش مهم و اساسی دارد. اصولا مردم به فضای خصوصی خود بسیار اهمیت می دهند و زمانی هم که بحث فضا و حریم خصوصی افراد در محیط مجازی می شود، این مهم تر تلقی شده و کاربر سعی دارد بیشتر از آن محافظت کند.

زمانی که بازاریابان و تبلیغ گران از طریق پیامک شروع به تبلیغات می کنند کاربران هم رغبت بیشتر و گرایش بهتری به انجام سریع این کار دارند.

علاوه بر این باید پذیرفت که همه ی کاربران دارای امکان دریافت و ارسال پیام های رایگان را ندارند بنابراین ، چنین تبلیغاتی ممکن است هزینه های هنگفتی برای کاربران رقم بزند درست به همین دلیل شرکت هایی نظیر FCC وTCPA داراای قوانین خاصی برای تبلیغات و ارتباط از راه دور هستند. آنها بعد از گرفتن رضایت از شما اقدام به تبلیغات کرده و گزینه هایی در تبلیغات خود دخیل کرده اند که شما بتوانید روی تبلیغات مدیریت کنید ( چیزی شبیه عدم ارسال پیام ها و ... ) این بدان معنی است که اگر یک شرکت می خواهد به شما چیزی از طریق ایمیل بفروشد ، شماره تلفن، یا پیام متنی، برای بار اول شما نیاز به تماس با این شرکت داریدکه به آنها اجازه دهید این کار آنها را  انجام دهند.

به هر حال تا اینجا دانستیم که می توان از شبکه های ارتباطی رایگان، برای ارتباطات بهتر در شرکت ها بهره جست و مشتری ها را در گیر خدمات کرد اما نکته مهم اینجاست که چگونه می توانیم از پیامک در تجارت خود استفاده کنیم. اصول بکار گیری پیامک در پروسه ی فروش  در بردارنده ی نکاتی است که در طراحی گروه های پیامکی به شما کمک خواهد کرد اما فراموش نکنید که بسیاری از شرکت های بزرگ نیز، از واتس اپ استفاده می کنند تا سود خود را پایدار کنند. روش های استفاده از واتس اپ توسط تیم های بزرگ بازاریابی اینترنتی بسیار منحصر به فرد است که در کل بیانگر اهمیت این نرم افزار، در فروش و بازاریابی اینترنتی است.

 

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-47620510
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها