دانستنی های مهم از الگوریتم پنگوئن یا penguin

بررسي الگوريتم جديد گوگل: گوگل پنگوئن

اساس و اصل گوگل پنگوئن و هدف ايجاد آن برخورد با سايت هايي است که بر اساس قانون و قواعد اندکي مغاير با اصولي است که گوگل مبنا قرار داده است و اين الگوريتم جديدي است که در تاريخ 24 آپريل 2012 منتشر شد.

گوگل پنگوئن بحث اين روزهاي وبمسترها مي باشد. الگوريتم جديد گوگل که بسياري را Penalized کرد و بسياري را هم خوشحال کرد. در اين پست به بررسي نکات مهم و روش هاي Recovery ميپردازيم.

بيشترين توجه گوگل به وبسايت هايي مي باشد که در انها اصول Black Hat SEO رعايت شده است و اين اصول براساس Google’s   Webmaster Guidelines  تعريف ميشوند. از اين نوع تکتيک ها مي توان به Keyword Stuffing , Cloacking و شرکت در تبادل لينک هايي که به نام Link Schemes  معروف هستند اشاره کرد.

طبق آمار گوگل اين الگوريتم تا کنون 3.1 درصد از نتايج زبان انگليسي و تقريبا 3 درصد از ديگر زبان ها مثل آلماني و عربي را مورد تاثير قرار داده است.البته اين درصد در زبان هايي که محتواي اسپم ( Spammy Content ) انها بيشتر است بيشتر ميباشد.

دومين اپديت پنگوئن گوگل در تاريخ 25 مي کار خود را شروع کرد و طبق گفته مسئولان گوگل در حدود يک دهم درصد از نتايج زبان انگليسي را تحت تاثير قرار داده است.که ميتوانيد در لينک زير در اين مورد اطلاعاتي به دست آوريد:

پنگوئن 1.1 شروع به کار کرد

در مورد اين اپديت جديد اولين سوالي که پرسيده مي شود اين مي باشد که آيا فرقي ميان پنگوئن و پاندا وجود دارد؟

هدف اصلي ايجاد پاندا جلوگيري از بعضي وبسايت هايي بود که باعث ايجاد نارضايتي کاربر در آن سايت ها نمايد. اين احساس ناراحتي را ميتوان در بخش هاي مختلفي از اپديت هاي پاندا مشاهده کرد مانند اپديتي که در ژانويه 2012 انجام شد و در ان برخورد با وبسايت هايي انجام شد که تبليغات فراوان داشتند ( Page Layout Algorithm Update )و يا مواجهه به وبسايت هايي که محتوايي ضعيف را دارا هستند ( Poor Content ).مي توان گفت اين الگوريتم کاربر محور بود.

الگوريتم پنگوئن اگر بررسي شود مي توان نتجيه گرفت که زياد کاربر محور نمي باشد هرچند تاثير مستقيم ان بر نتايج جستوجوهاي کاربران مي باشد ولي کاملا مشخص است که گوگل تلاش مي کند که اپديت سايت هايي که اسپم هستند و سعي در گول زدن گوگل دارند را حذف کند.

سوال مهم ديگري و شايد آخرين سوال اين باشد که چگونه مشکلات پيش آمده را حل کنيم و يا به عبارت ديگر چگونه Recovery کنيم؟

در انجمن Warrior Forum يک پاسخي بسيار جالب و تامل بر انگيز به اين پرسش داده شده است:

پاسخ به اين سوال اين مي باشد سعي کنيد به جاي گوگل با کاربران و همکاران خود رابطه برقرار کنيد.نظر دادن در وبلاگ هاي ديگران و ارسال پست مهمان ميتواند براي ايجاد محبوبيت در مدت زمان کم ميتواند بسيار مفيد باشد.اما نکته اينجاست که شما در اين مدت به گوگل اهميت نميدهيد اما کم کم گوگل به شما اهميت مي دهد. به بازديدي که از طرف گوگل به سمت شما مي آيد اهميت ندهيد و براساس آن برنامه ريزي نکنيد..

مقالات بسياري در مورد ريکاوري از پنگوئن منتشر شد اما واقعا ميتوان متن بالا را راهکاري براي ريکاوري از تمام اپديت ها دانست.

اما به طور کلي دلايل و روش هاي ريکاوري از اين اپديت ( پنگوئن گوگل ) را ميتوان در موارد زير دسته بندي کرد:

 

Over Optimization  گوگل پنگوئن

1- بدون شک اگر به بهينه سازي بيش از اندازه يا همان ( Over Optimization )  توجه شود بسيار مفيد مي باشد اين مي تواند اولين دليل و به نظر من رايج ترين دليل براي تمامي وبسايت ها باشد. بسياري از وبمستران ما با مباحث سئو آشنا نيستند و وقتي هم که آشنا مي شوند روش استفاده از آن را نمي دانند. به طور مثال بسياري بر اين باور هستند که تک تک اصول سئو بايد در يک وبسايت رعايت شود به طور مثال خيلي دقت مي کنند که از تگ h1 بيشتر از يک بار در هر صفحه استفاده نشود اين موضوع بد نيست اما يکي از مديران گوگل در پاسخ به اين سوال که آيا بيشتر از يکي بودن بد است يا نه گفت در وبلاگ خودش بيشتر از 2 تگ h1 در يک صفحه دارد. اين مورد و موارد مشابه از جمله مواردي هستند که به انها بهينه سازي بيش از جد گفته ميشود. مي توان گفت شما سايتي بهينه سازي کرده ايد که اصلا براي کاربر نمي باشد و فقط هدف شما خوشحال کردن موتورهاي جست و جو مي باشد.

براي ريکاوري از اين مشکل قبل از وبسايت خودتان را چک کنيد ببينيد واقعا شما در وبسايتتان Over Optimization انجام داده ايد؟ اگر پاسخ مثبت است راه خود را عوض کرده و به سمت ايجاد محتواي جديد برويد

شما بايد متوحه باشيد در ايجاد هر وبسايتي يک هدف دليل اصلي ايجاد آن ميباشد.اگر هدف اول شما راضي کردن موتورهاي جستوجو شما بايد بهترين بودن را براي اين کار مبناي فعاليت خود قرار دهيد باشد و سعي کنيد خودتان را به شکلي نشان بدهيد که بهترين هستيد به اين کار شما Over Optimization گفته مي شود.

 

Anchor Text گوگل پنگوئن

2-يکي ديگر از دلايلي که در اپديت پنگوئن شما را دچار مشکل خواهد کرد درصد بالاي Anchor text يکسان،  است. اين مشکل بيشتر در وبسايت هاي خدماتي مي باشد. به طور مثال ممکن است شما در قسمت طراحي وبسايت مشغول به فعاليت باشد و در پايين تمامي قالب هايي که طراحي کرده ايد يک متن يکسان با نام شرکتتان زده باشيد.اين ممکن است براي شما مشکل ايجاد کند.سعي کنيد زياد با Anchor text ها بازي کنيد يعني آن ها را تغيير بدهيد و يکسان ننويسيد. وبسايت Search Engine Watch آماري منشتر کرده است که در ان اشاره کرده اگر 60 درصد Anchor Text ها يکسان باشد شما Penalized خواهيد شد.

 

Spammy Links  گوگل پنگوئن

3- ( Spammy Links )اين لينک ها"اسپم" بسيار رايج مي باشد به دور از انتظار جمعيت بسيار زيادي از وبمسترها فارسي زبان هر جا لينک پيدا مي کنند که به صورتي رايگان هست علاقه دارند لينک وب سايت خود را در آن ثبت کنند مي توان گفت مهمترين مشکلات تنها زماني اتفاق مي افتد که به دايرکتوري هايي برمي خورند که لينک را رايگان ثبت مي کنند و فکر ميکنند هر دايرکتوري Dmoz است.

اين يکي از بزرگترين مشکل هايي است که علاقه مندان دچار آن مي شوند.

4- ديگر لينک هايي که مي توان آن ها را حائز اهميت دانست لينک هاي فوتر مي باشند( Footer Links ) لينک هاي فوتر  نسبتا مشابه مورد شماره 1 مي باشد اما با اين تفاوت که لينک هايي که در اين بخش قرار ميگيرد ميتواند هر نوع لينکي باشد از لينک هاي داخلي تا خارجي. لينک هاي Random بهترين حالت مي باشند اين نکته را بسيار توجه کنيد و ديگر نکته اين است که کار شما با 1 يا 2 لينک به  Penalized ختم نخواهد شد.

دلايل اصلي Penalize شدن وبسايت ها موارد بالا مي باشد. اما شايد بتوان اذعان داشت دلايلي مانند لينک هاي ورودي از وبسایت هاي غيرفعال و يا لينک از مطالب نا مرتبط يا لينک هاي داخلي ضعيف هم جزو مواردي هستند که در بعضي وبسايت ها به انها اشاره شده است.

تا قبل از الگوريتم پنگوئن گوگل مي گفت ما فقط لينک هاي خوب را مورد بررسي قرار مي دهيم و از لينک هاي بد و ضعيف ميگذريم. اما در اين الگوريتم گفت تمامي لينک ها بررسي مي شود و براساس اهميت و قدرت ( Authority ) به انها امتياز داده ميشود. براي ريکاوري از اين مشکل شما بايد با ابزارهاي گوناگوني مانند Open Site Explorer يا Ahrefs لينک هاي ورودي خود را بررسي کنيد و انهايي که ضعيف هستند حذف کنيد. بسيار خوب است که اين کار را بکنيد بدون هيچ نگراني و تعجبي که شايد بعضي از افراد از اين فرآيند داشته باشند.

در اين بخش هدف ما صحبت با آن هايي است که مشکلي با پنگوئن نداشته اند اما حس ميکنند از موارد بالا که ذکر کرديم در وبسايت انها ممکن است باشد. اول از همه سريعا مشکل را حذف کنيد دچار نشدن به مشکل به معني دور بودن از چشمان گوگل نيست.

اگر شما شامل هيچ يک از موارد بالا نبوديد و يک White Hat  ميانه رو باشيد براي شما نيز تعدادي توصيه مد نظر قرار داده ايم:

الف) اهميت Google Webmaster Tools را فراموش نکنيد و حداقل هفته دو سه بار به آن سر بزنيد و تغييرات را هميشه آناليز کتيد.

ب) از وبلاگ هاي هم موضوع و از پست هاي هم موضوع لينک بگيريد.

ج) ماهي يک بار لينک هاي خود را دوباره بررسي کنيد و لينک هاي اسپم و ضعيف را حذف کتيد.

د) پاک سازي مطالب دوقلو ( Duplicate Content ) را سريعا انجام دهيد.سعي کنيد بين مطالب ارتباط برقرار کنيد.

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-91028610
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها