به آموزش امروز لایوگالری خوش آمدید!
گوگل آنالیتیکس، یک سرویس رایگان آمارگیر و تجزیه و تحلیل سایت است که گوگل از سال 2005 آن را در اختیار کاربران قرار داده است. این سیستم میزان ترافیک سایت ، تنظیمات سئو ، صفحات بازدید شده ، فعالیتهای کاربران، زمان حضور و مسیر خروجی آنها و ده ها آمار دیگر را ارائه میکند. سرویس گوگل آنالیتیکس به مدیران وب سایت ها کمک می کند تا فرآیند جمع آوری و تحلیل داده های وب سایت خود را به شکلی دقیق و کامل انجام دهند.
نمونه گزارش در داشبورد گوگل آنالیتیکس
گوگل آنالیتیکس به مدیر وب سایت چه امکانات آماری را ارائه می دهد ؟
- تعداد بازدیدکنندگان از سایت
- منطقه جغرافیایی کاربران
- افرادی که از طریق گوگل وارد سایت شدهاند خرید بیشتری داشتهاند یا افرادی که مستقیما آدرس سایت را وارد کردهاند
- مدت زمانی که افراد در وبسایت وقت گذرانده اند
- نمایش مطالب و موضوعاتی که خوانندگان وبلاگتان به آن ها علاقهمند هستند
- نمایش صفحاتی که دارای بیشترین میزان محبوبیت هستند
- میزان ترافیک مربوط به بنری که در سایتهای مختلف قرارداده شده
- تعداد بازدیدکنندگانی که تبدیل به مشتری شده اند
- تکنیکهای بازاریابی که بیشترین تاثیر را برروی ترافیک وبسایت دارند
و ....
مواردی از آمار وب سایت شما در گوگل آنالیتیکس:
(Audience (overview : این بخش یک سری اطلاعات کلی را در مورد کاربران در اختیار شما میگذارد.
در قسمت نمودار شما می توانید مشخص کنید که میخواهید چه متریکی نمایش داده شود. همچنین امکان انتخاب دو متریک مختلف و مقایسۀ آنها نیز وجود دارد که این متریک ها شامل دورهها یا تعداد دفعاتی که وبسایت شما بازدیدشده (Sessions)، تعداد کاربران (Users)، تعداد صفحات مشاهده شده توسط کاربران (Pageviews)، میانگین صفحات مشاهده شده در هر دوره (Pages / Session)، میانگین طول مدت یک دورۀ بازدید (Avg.SessionDuration)، نرخ پرش یا تعداد کاربرانی که از دست دادهاید (Bounce Rate) و درصد دورههای که بازدیدکنندۀ جدیدی به سایت شما آمده است (ِ% New Sessions) می باشد .
تمامی این آمارها بصورت پیش فرض در پایین نمودار نیز نمایش داده می شوند.همچنین در قسمت راست نیز میتوانید مشخص کنید که نمودار شما بر اساس ساعت، روز، هفته یا ماه نمایش داده شود.
در انتهای صفحه نیز میتوانید در مورد زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل و ... کاربران خود اطلاعاتی کلی کسب نمایید.
Demographics:
در این بخش می توانید اطلاعات جمعیت شناختی (سن و جنسیت) کاربران خود را مشاهده نمایید.
Interests:
در این بخش علایق کاربران به شما نمایش داده می شود. با مطالعه این بخش می توانید با توجه به اینکه اکثریت کاربران شما به چه چیزهایی علاقه دارند، تغییراتی را در وبسایت خود اعمال کنید.
Geo :
در این بخش زبان و مکان کاربران نمایش داده می شود.
Behavior:
رفتاری که کاربران دارند، مسیری که طی کرده اند، کاربران جدید و آمار و ارقام آنها در مقایسه با کاربران قدیمی، دوره های برگشت و ترک وب سایت توسط کاربران، مشغولیت هایی که در وب سایت دارند، اینکه با چه چیزهایی درگیری بیشتری دارند همه نمایش داده می شود.با توجه به این اطلاعات می توانید نقاط ضعف وب سایت خود را شناسایی کنید.
Technology:
در این بخش اطلاعاتی در مورد مرورگر، سیستمعامل و شرکت ارائه دهنده اینترنت کاربر نمایش داده می شود.
Mobile:
در این بخش میتوانید تعداد کاربران کامپیوتر، گوشی و تبلت را با هم مقایسه کنید و ببینید کاربران از چه دستگاه های موبایل و تبلتی استفاده می کنند.
User Flow:
دراین قسمت مسیرهای حرکت کاربران شما مورد بررسی قرار گرفته است. شما می توانید ببینید که کاربران چه مسیرهایی را در وبسایت شما طی کردهاند. در قسمت چپ نیز،می توانید ابتدای مسیر را مشخص کنید. مثلاً بر طبق کشور به بررسی مسیر حرکت کاربران خود بپردازید.
راهنمای ثبت سایت در گوگل آنالیتیکس:
متاسفانه در حالت عادی به دلیل تحریم، امکان دسترسی به گوگل آنالیتیکس برای ایرانیان میسر نیست و نیاز به استفاده از VPN دارد. برای ثبت سایت خود در گوگل آنالیتیکس ابتدا بایستی یک حساب کاربری در Gmail ایجاد نمایید، سپس به سایت Google Analytics مراجعه و مراحل زیر را انجام دهید:
1. در اینجا اگر با اکانت Gmail خود وارد شده باشید و دفعه اولتان باشد که از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید، با صفحه زیر مواجه می شوید. اگر وارد اکانت خود نشده اید ، از شما می خواهد که ابتدا با اکانت Gmail وارد شوید.
در این صفحه بر روی Sign up کلیک کنید.
2. در این قسمت می بایست در طی سه مرحله اطلاعات سایت خود را وارد کنید.
مرحله 1 : در این فیلد یک اسم به دلخواه برای اکانت خود وارد کنید . می توانید اسم سایت خود را وارد کنید. مثال : livegallery
تیک مواردی که زده شده را به همین صورت قرار دهید و آن ها را تغییر ندهید. سپس بر روی دکمه Next کلیک کنید.
مرحله 2 : در این قسمت می توانید انتخاب کنید که قصد دارید آمارگیری از سایت ، اپلیکیشن و یا هردو انجام شود. web را انتخاب کرده و بر روی دکمه Next کلیک کنید.
مرحله 3 : در این مرحله نام ، آدرس و نوع سایتتان را وارد می کنید. پس از انتخاب منطقه زمانی، بر روی دکمه Create کلیک کنید.
Website Name : می توانید یک نام به دلخواه خود وارد کنید و در صورت تمایل می توانید نام سایت خود را وارد کنید.مثال : livegallery
Website URL : آدرس سایت خود را وارد نمایید و در صورت SSL داشتن ، https را انتخاب نمایید. مثال : livegallery.ir
Industary Category : موضوع سایت خود را انتخاب نمایید. مثال : برای سایت های فروشگاهی shopping را انتخاب کنید.
Reporting Time Zone : در این قسمت منطقه زمانی را ایران (Iran) انتخاب کنید.
در این قسمت صفحه قرار داد برای شما نمایش داده می شود. مانند تصویر به ترتیب قرارداد را مطالعه و جهت پذیرش قرارداد بر روی باکس ها کلیک کرده و در نهایت بر روی دکمه I Accept کلیک کنید.
پس از پذیرش قرارداد ، در صفحه جدید ابتدا پیغام " ایجاد اکانت گوگل آنالیتیکس برای اپلیکیشن " نمایش داده می شود. بر روی دکمه No Thanks کلیک کنید.
در این صفحه کد آمارگیر برای شما نمایش داده می شود.
نکته : در صورتی که به هردلیل از این صفحه خارج شده اید جهت دستیابی به کد آمارگیر ، کافی است طبق تصویر زیر بر روی Admin کلیک کنید.
در این قسمت ابتدا منوی Traking Info را انتخاب و سپس بر روی Tracking Code کلیک کنید.
راهنمای ثبت کد آمارگیر در پنل مدیریت لایوگالری :
ابتدا وارد پنل مدیریت لایوگالری خود شوید. کد آمارگیر در سایت گوگل آنالیتیکس را کپی کرده و طبق مسیر زیر ، در کدهای هدر پنل مدیریت ذخیره کنید.
منوی تنظیمات > قالب وب سایت > تنظیمات (قالب فعلی) > سایر > کدهای هدر
مطالعه بیشتر:
چگونه یک صفحه ی درباره ی ما حرفه ای بنویسیم؟
7 مورد از اساسی ترین کاربردها و مزایای استفاده از گوگل آنالیتیکس