تکنیک های اساسی سئو on-page

به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!

سئو داخلی سایت که به آن سئو on-page و یا بعضا سئو on-site نیز گفته می شود، به مجموعه فاکتورها و عواملی اطلاق می گردد که سبب بهینه سازی صفحات وب برای موتورهای جستجو و در نتیجه افزایش رتبه و ترافیک سایت از این طریق می شوند. در مقاله ی تکنیک های اساسی سئو on-page به بررسی فاکتورهای اساسی و مهم سئو داخلی سایت پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید...

سئو داخلی سایت

قبل از هرچیز باید بدانید که بهینه سازی صفحات تاثیر بسیار مستقیمی برروی رتبه بندی صفحات توسط موتورهای جستجو دارد و از این رو می تواند سبب افزایش ترافیک ورودی سایت شما شود. پس خواندن این مطلب می تواند کمک بزرگی به شما بکند...

فاکتورهای on-page سئو که در رتبه بندی موثرند، کدام موارد هستند؟

بکارگیری صحیح فاکتورهای رتبه بندی on-page می تواند تاثیر بسیار بزرگی برروی رتبه ی یک سایت بگذارد. موثرترین تکنیک های on-page برروی نتایج موتورهای جستجو عبارتند از:

محتوای صفحه

اولین و مهمترین فاکتور موثر در نتایج موتورهای جستجو محتوای آن صفحه است، در واقع می توان گفت که صفحات بر اساس میزان ارزشمندی محتواهای درونشان درجه بندی می شوند زیرا در نهایت عاملی که کاربر را به درون سایت هدایت می کند محتوای آن است. به این ترتیب، تولید محتوای ارزشمند و مناسب اهمیت فراوانی دارد. اما محتوای جامع، کامل و مناسب چه محتوایی است؟

سئو داخلی سایت

محتوای جامع و کامل از نظر گوگل چه محتوایی است؟

 

از نقطه نظر سئو، محتوایی مناسب است که دو ویژگی اساسی داشته باشد:

1- یک محتوای مناسب بایستی بتواند یک تقاضا یا نیاز اصلی کاربر را برطرف کند

درست مانند دنیای واقعی، در دنیای مجازی نیز اطلاعات براساس میزان عرضه و تقاضا تحت تاثیر قرار می گیرد. بهترین مطلب، مطلبی است که بتواند یکی از نیازهای اساسی  کاربران را برطرف کند، به عنوان مثال زمانی که شما آموزش جامع و کامل یک تکنیک برنامه نویسی، سئو، گرافیک و یا سایر موارد این چنینی را در سایت تان قرار می دهید،  درحالی که این تکنیک به تازگی مطرح شده و آموزش چندانی در این رابطه وجود ندارد این موضوع باعث می شود تا شما یک ارزش افزوده را برای کاربر خود ایجاد کنید و از این طریق میزان بازدید ازسایت خود را افزایش دهید چرا که شما یکی از نیازهای بزرگ کاربرانی را که به دنبال آن موضوع به خصوص بوده اند، برطرف کرده اید.

توجه کنید: مطلب شما می تواند یک محتوای متنی، تصویری، ویدئویی و یا چندرسانه ای باشد، نوع آن مهم نیست مهم آن است که این مطلب بتواند یک نیاز اساسی کاربر را برطرف کند.

2- محتوای مناسب محتوایی است که بتوان به آن لینک داد!!

وقتی از چشم سئو به مطالب نگاه می کنیم، اگر محتوای مناسبی تولید شده باشد اما این محتوا توسط دیگران قابل لینک شدن نباشد فرقی میان آن محتوا و یک محتوای نامناسب وجود ندارد. در واقع، اگر دیگران نتوانند به محتوای شما لینک دهند موتورهای جستجو نیز تمایلی به قراردادن محتوای شما در لیست نتایج جستجوی خود نخواهند داشت و در نتیجه این محتوا نمی تواند ترافیکی را به سمت وب سایت شما روانه کند.

جالب است بدانید که این موضوع بسیار بیشتر از چیزی که تصور می کنید، رخ می دهد؛ به عنوان مثال اگر شما در وب سایت تان محدودیت هایی را ایجاد کرده باشید که تنها کاربرانی که عضو سایت شما هستند بتوانند مطالب شما را مشاهده کنند، یا اگر مطالب شما قابل share و یا پست کردن در شبکه های اجتماعی نباشد این اتفاق برای مطالب سایت شما نیز رخ میدهد.

پس: محتوایی که نیازی را برطرف نکند و یا قابل لینک دهی نباشد از دید موتورهای جستجو محتوای مناسبی نیست!!

سئو on-page

تگ عنوان (Title)

تگ عنوان دومین عامل مهم در سئو on-page یا همان سئو داخلی سایت محسوب می شود. شما می توانید اطلاعات بیشتری در خصوص این تگ در راهنمای تگ عنوان مطالعه کنید.

URL

در کنار لینک دهی های داخلی و هوشمند، رعایت اصول و قواعد ایجاد url مناسب نیز از اصول مهمی است که بایستی رعایت گردد. درون یک آدرس url مناسب بایستی سلسله مراتب اطلاعات و دسته بندی ها بدرستی رعایت شود. به عنوان مثال به آدرس url زیر توجه کنید:

http://www.example.org/games/video-game-history

این آدرس بدرستی سلسله مراتب اطلاعاتی صفحه را نمایش می دهد. با یک نگاه به این آدرس، متوجه می شویم که این آدرس متعلق به تاریخچه ی بازی های ویدئویی است و این تاریخچه زیرمجموعه ی دسته ی کلی بازی هاست.

موتورهای جستجو از این اطلاعات جهت مشخص نمودن نوع محتوای صفحات وب استفاده می کنند. به عنوان نمونه در مثال بالا از طریق سلسله مراتب مطرح شده، موتور جستجو می تواند بفهمد که اطلاعات این صفحه  به موضوع تاریخ وابسته نیست بلکه حاوی اطلاعاتی در خصوص تاریخچه ی بازی های ویدئویی است. درک درست محتوای صفحه توسط موتور جستجو سبب می شود تا در هنگام جستجوی کاربران در خصوص تاریخچه ی بازی های ویدئویی این صفحه گزینه ی مناسبی برای نمایش باشد.

 در واقع، موتور جستجو می تواند اطلاعات لازم در خصوص محتوای یک صفحه را حتی بدون پردازش کردن محتوای آن بدست آورد. در زیر یک نمونه آدرس URL با ساختار نادرست برای شما آورده شده است:

http://www.imdb.com/title/tt0468569

بر خلاف مثال قبل، این آدرس ساختار سلسله مراتبی درستی را از سایت نشان نمی دهد. در این حالت موتور جستجو متوجه می شود که صفحه ی مربوطه در رابطه با "title (عنوان)" است و مربوط به دامنه IMDB است اما درک درستی از محتوای آن ندارد.

عبارت “tt0468569” مستقیما به موضوع خاصی که کاربر به دنبال آن در اینترنت باشد، اشاره نمی کند و این یعنی اطلاعاتی که این آدرس URL در اختیار موتور جستجو قرار می دهد بسیار کم است.

توجه کنید: ساختار URL بدلیل آنکه به موتورهای جستجو کمک می کند تا میزان اهمیت نسبی و موضوع کلی یک صفحه را درک کنند، اهمیت فراوانی دارد.

تولید محتوای بهینه از نظر سئو

صفحات محتوایی مغز اصلی سایت و تقریبا تنها دلیل مشاهده ی سایت توسط کاربران هستند. از این رو این صفحات بایستی در رابطه با یک محصول یا موضوع خاص تهیه و تدوین شوند، حاوی اطلاعات بسیار مهم و ارزشمندی برای کاربران باشند و نیز با عنوان مطلبی که توسط کاربر جستجو شده و باعث شده که به این صفحه هدایت شود، مرتبط باشند.

شما بایستی هدف صفحه ی وب خود را در عناوین زیر به خوبی مشخص کنید:

1- تگ title (عنوان)

2- URL

3- محتوای صفحه

4- متن ویژگی alt تصاویر

در اینجا یک مثال از یک صفحه ی وب که به خوبی طراحی شده و از نظر موتورهای جستجو نیز بهینه است برای شما آورده شده است.

در این صفحه تمام فاکتورهای on-page سئو جهت بهینه سازی سایت رعایت شده است.

سئو داخلی سایت

محتوای درون این صفحه به چند دلیل مناسب است:

1- مطالب درون این محتوا تکراری نیست و اطلاعات زیادی را بطور عمیق مورد بررسی قرار داده که همین موضوع سبب می شود تا موتور جستجو رتبه ی خوبی به آن محتوا بدهد زیرا اگر کاربری بدنبال اطلاعاتی در خصوص دنیای سوپر ماریو باشد این مطلب با احتمال بسیار زیادی پاسخگوی نیاز او خواهد بود.

2- در کنار محتوای بسیار خوب آن، چیدمان این صفحه نیز بسیار مناسب است. عنوان صفحه درون تگ title قرار گرفته (Super Mario World – Wikipedia, the free encyclopediaURL صفحه بدرستی تنظیم شده (http://en.wikipedia.org/wiki/Super_Mario_World)، نحوه ی نگارش محتوای صفحه (به عنوان مثال عنوان بسیار مناسبی برای صفحه در نظر گرفته شده است: Super Mario World) و نیز ویژگی alt هر تصویر به خوبی تنظیم شده است.

در زیر یک نمونه صفحه ی وب که در آن فاکتورهای سئو داخلی  سایت به درستی رعایت نشده، برای شما آورده شده است. تفاوت این صفحه را با صفحه ی بالا ببینید:

سئو on-page

این تصویر یک مطلب در خصوص همان موضوع Super Mario World است، با این تفاوت که محتوای این صفحه از دید موتورهای جستجو محتوای مناسبی نیست. در این صفحه موضوع مطلب در میان تگ title و تصویر گم شده ، محتوای جذاب و قوی تولید نشده و محتوای این صفحه برای کاربر آنچنان کاربردی نیست. توضیحاتی (description) که در خصوص این بازی مطرح شده بسیار شبیه به توضیحات مارکتینگی یا به اصطلاح بازاریابی است.

به جمله ی اول این صفحه دقت کنید:

"ماریو در بزرگترین ماجراجویی خود حضور دارد و دوستی نیز در این قسمت پیدا کرده است". این جمله با ادبیات فردی که بدنبال یافتن موضوعی خاص در اینترنت جستجویی را انجام می دهد، متفاوت است. بعلاوه، محتوای این متن به گونه ای نیست که پاسخ سوال خاصی باشد.

این جمله را با اولین جمله ی محتوای بالا مقایسه کنید:

" "دنیای سوپر ماریو" یک بازی سرگرم کننده است که توسط شرکت بزرگ بزرگ نینتندو ایجاد شده است".  

در محتوای دوم تمام چیزی که از جمله ی اول برداشت می شود آن است که چیزی یا کسی با نام ماریو در ماجراجویی حضور دارد که بزرگتر از ماجراجویی قبلی اوست و یک دوست بی نام نیز او را در این راه همراهی می کند.

در صورتی که، کاربر با خواندن جمله ی اول مطلب سایت ویکیپدیا فورا متوجه می شود که " Super Mario World " یک بازی سرگرم کننده است که توسط شرکت نینتندو ایجاد شده است. مسلما این اطلاعات بسیار کاربردی تر از اطلاعات بالا است.

نتایج جستجو در سایت گوگل و bing نیز نشان می دهد که محتوای اول در رتبه ی بسیار بهتری نسبت به محتوای دوم قرار گرفته است.

یک صفحه ی وب ایده آل صفحه ای است که:

1- حاوی محتوایی جامع و کامل در رابطه با محصول یا موضوع مورد نظر باشد.

2- عنوان محتوا بایستی در تگ title قرار گیرد.

3- آدرس URL بایستی حاوی موضوع مورد نظر باشد.

4- در ویژگی alt تصاویر نیز بایستی موضوع مطلب عنوان شود.

5- درون محتوا بایستی چندین بار موضوع مطلب مطرح شود.

6- محتوایی که ایجاد می کنید بایستی منحصر به فرد باشد.

7- در محتوای صفحه به صفحه ی دسته بندی اصلی مطالب لینک ایجاد کنید.

8- در صورت امکان به زیردسته ی دسته ی اصلی نیز بک لینک ایجاد کنید.

9- به صفحه اصلی سایت لینک بدهید.


منبع: https://moz.com


مطالعه بیشتر:


رنگ بندی وب سایت

5 قدم تا راه اندازی استارتاپ!

لینک نوفالو چیست؟ این بار از زبان گوگل بشنوید

سئو تصاویر: 12 نکته برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر!

راهنمای جامع عکاسی از محصولات

سئو صفحه محصول

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-47620510
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها