راهنمای جامع عکاسی از محصولات

به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!

ظاهر صفحه ی محصولات در هر سایت و اپلیکیشنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند در جذب و افزایش مشتریان یک فروشگاه آنلاین بسیار موثر واقع شود. لذا در این مقاله بطور جامع و کامل به بررسی مبحث عکس برداری از محصول پرداخته ایم تا شما کاربران عزیز بتوانید تصاویر واقعی و در عین حال جذابی از محصولات خود در فروشگاه آنلاین تان ارائه دهید. در ادامه ی این مقاله با تیم سئو لایوگالری همراه باشید... 

عکس بردارای از محصول

همیشه شنیده ایم که گاهی یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد، پس می توان نتیجه گرفت که یک تصویر خیره کننده و جذاب از محصول نیز بتواند هزاران بازدید کننده را برای یک سایت رقم بزند!!!

عکس برداری درست و حرفه ای از محصول و قرار دادن تصاویر زیبا از محصولات در سایت می تواند سیل عظیمی از مخاطبین را به سوی شما روانه کند.

طبق اظهار نظر Trellis، بیش از 51 درصد از امریکایی هایی که دسترسی به اینترنت دارند ترجیح می دهند که محصولات مورد نیاز خود را بصورت آنلاین خریداری کنند و این آمار همچنان رو به رشد است. از طرف دیگر این ارقام نشان می دهد که هنوز 49 درصد از امریکایی ها ترجیح می دهند که بصورت سنتی و از طریق مشاهده و تست محصول آن را خریداری کنند.

در واقع می توان گفت راحتی خرید اینترنتی همه ی آن چیزی نیست که مشتریان شما بدنبال آن هستند و نشستن در اتاق نشیمن منزل و مشاهده ی آسان لیست کالاهای یک فروشگاه تنها یکی از مواردی است که می تواند سبب موفقیت یک کسب و کار اینترنتی شود؛ موفقیت در این راه مستلزم رعایت موارد بیشتری است.  

برای آنکه بتوانید سیل عظیمی از کاربران را به سمت فروشگاه خود روانه کنید شما نیاز دارید که تصاویری واضح، روشن، خیره کننده، جذاب و واقعی از محصولات تان به کاربران تان ارائه دهید در غیر این صورت مشتریان شما تمایلی به خرید از فروشگاه شما نخواهند داشت و ترجیح می دهند با حضور در فروشگاه و تست محصول آن را خریداری کنند.

 اما نکته ی قابل توجه اینجاست:

 عکاسی از محصولات صرفا هدف قراردادن یک محصول و فشار دادن دکمه ی شاتر دوربین نیست

 باید بدانید که عکس برداری از ساده ترین محصولات نیز نیاز به تجهیزات عکسبرداری، نور مناسب و فضای خوب دارد تا آن تصاویر به قدری جذاب و متقاعد کننده باشند که بتوانند مشتری را از صفحه ی محصول شما به صفحه ی سفارش هدایت کنند. 

نگران نباشید، لیست وسایلی که باید برای عکاسی تهیه کنید زیاد نیست و بسیاری از آنها را همین حالا هم دارید :).

در اینجا لیستی از ابزارها و تکنیک های مورد نیاز جهت عکاسی از محصولات به همراه تصاویر واقعی از برخی کالاهایی که در عکسبرداری از آنها این نکات رعایت شده است، برای شما آورده شده است.

6 تکنیک عکسبرداری از محصولات، تصاویر جذاب بگیرید فروش خود را افزایش دهید!!

1- نگران نوع دوربین نباشید؛ می توانید از دوربین تلفن همراهتان استفاده کنید!!

شاید شما تصور کنید که پیشنهاد ما به شما استفاده از یک دوربین 50 مگاپیکسلی با لنز 100 میلی متری است، اما اشتباه می کنید!

البته البته اگر شما یک همچین دوربینی دارید از آن استفاده کنید، بسیار هم مناسب است اما در صورت در دسترس نداشتن آن هیچ الزامی به تهیه ی آن نیست.

در واقع می توان گفت که برای عکسبرداری از بسیاری از محصولات همین دوربین های معمولی تلفن های موبایل کافی و مناسب هستند.

البته برخی از تلفن های همراه قدیمی دوربین های 4 مگاپیکسلی یا کم کیفیت تر دارند که خیلی مناسب تصویر برداری نیستند و نمی توانند به خوبی تمامی المان ها و جزئیات بصری یک محصول را نمایش دهند اما دوربین تلفن های همراه جدید نظیر آیفون 7، Google Pixel و Samsung Galaxy S4 دارای لنزهای 12 و 13 مگاپیکسلی با تنظیمات متعدد هستند که به شما اجازه می دهند در نورهای مختلف تصاویری با تنظیمات مختلف و مناسب تهیه کنید (در ادامه بیشتر در رابطه با نور مناسب در هنگام عکسبرداری صحبت خواهیم کرد).

در زیر یک تصویر بسیار زیبا و جذاب از یک ساعت برای شما آورده شده است؛ شاید باور نکنید اما این تصویر با استفاده از یک گوشی iPhone 4s و نور یک لامپ میز کار گرفته شده است.

whatch-photography

2. از سه پایه دوربین استفاده کنید

قبل از شروع به نحوه ی توضیح استفاده از سه پایه ی عکاسی، شما را با یک قانون کاردینال آشنا می کنیم: هیچگاه تلفن همراه خود را برای عکسبرداری به چیزی تکیه ندهید زیرا در این حالت احتمال لغزش دوربین حین عکس برداری زیاد است و ممکن است منجر به گرفتن تصاویر بی کیفیت و بی ثبات شود. درصورتی که بدلیل عدم وجود امکانات مجبور شدید این کار را انجام دهید (به عنوان مثال از یکسری کتاب که برروی هم قرار گرفته اند به عنوان تکیه گاه استفاده کنید) حتما قبل از گرفتن عکس از استحکام آنها و عدم حرکت و لغزش شان در حین تصویر برداری اطمینان حاصل کنید.

احتمال اینکه تلفن همراه شما برای گرفتن تصویر از تعداد کمی از محصولات در معرض خطر قرارگیرد کم است، اما اگر تعداد این محصولات زیاد شود این احتمال نیز افزایش می یابد.

در واقع با گسترش تجارت شما و نیاز به تصویر برداری بیشتر از محصولات راه حل مناسب جهت گرفتن تصاویر با کیفیت استفاده از سه پایه ی عکاسی خواهد بود.  

خوشبختانه خرید یکی از این سه پایه ها هم اقتصادی است و هم به صرفه و شما می توانید با خرید یکی از آنها تا مدت ها از آن استفاده کنید.

در زیر به بررسی دو مدل سه پایه و یک نوع لوازم جانبی مناسب جهت عکس برداری با دوربین تلفن همراه میپردازیم:

سه پایه مدل سنتی در مقابل مدل انعطاف پذیر

عکس برداری با سه پایه

اولین تصویر در بالا یک سه پایه ی سنتی است که پایه ی اصلی آن بلند و کوتاه می شود و تصویر بعدی یک سه پایه ی مدرن با پایه های انعطاف پذیر را نمایش می دهد. در مدل دوم این امکان برای کاربر محیا شده است تا بتواند سه پایه را در زوایای مختلف تنظیم کند و به طرق مختلف تصویر برداری کند. در مقایسه ی این دو نوع سه پایه می توان به ذکر این نکته نیز پرداخت که سه پایه ی مدل دوم بطور قابل توجهی از نوع اول کوتاهتر است.

پایه ی نگهدارنده ی گوشی موبایل

همان طور که مشاهده می کنید یک پیچ در بالای هردو سه پایه قرار گرفته است. این پیچ در درون دوربین عکاسی قرار می گیرد و آن را محکم سر جای خود نگه می دارد تا در حین تصویر برداری، دچار لغزش و یا حرکت نشود (در زیر بسیاری از دوربین های حرفه ای یک سوراخ برای این پیچ در نظر گرفته شده است). به منظور ثابت نگه داشتن تلفن های همراه نیز می توان از پایه های نگهدارنده استفاده کرد:

پایه ی نگهدارنده موبایل

این پایه هردو طرف گوشی تلفن همراه شما را محکم نگه میدارد و می توان از آن در هر دو نوع سه پایه استفاده کرد. در زمانی که گوشی تلفن همراه شما در این پایه قرار می گیرد شما می توانید از طریق صفحه نمایش آن وضعیت دوربین را چک و تنظیم کنید. برای گرفتن تصویر بعد از ثابت کردن دوربین یا گوشی تلفن همراه برروی سه پایه و تنظیم ارتفاع آن، دوربین را در مقابل محصول خود قرار دهید و با یک روبان یا گچ محل قرارگیری هر یک از پایه ها را مشخص کنید تا در صورت جا به جا کردن سه پایه بتوانید مجددا آن را در همان مکان قرار دهید.

3. نور طبیعی یا مصنوعی: یکی را انتخاب کنید

هیچگاه میزان تاثیر نور در زیبایی/عدم زیبایی عکسبرداری از محصولات را نادیده نگیرید. به یاد داشته باشید که خریداران معمولا قبل از خرید یک محصول نگاه دقیق و جزئی نگری به آن خواهند داشت. بنابراین، تنظیم دقیق و درست نور تصویربرداری از محصول و نمایش جزئیات مشتری پسند یک محصول کاری است که شما بایستی حتما در هنگام گرفتن عکس از محصولات خود آن را انجام دهید.

توجه کنید:

تنظیم یک نور ثابت برای تصویر برداری از تمام محصولات ممکن است کارآمد نباشد و این امکان وجود دارد که نوری که برای عکسبرداری از یک محصول عالی بنظر می آید برای گرفتن عکس از محصولی دیگر مناسب نباشد  و ظاهر آن محصول را به درستی نمایش ندهد.

بطور کلی دو نوع نور وجود دارد که شما می توانید از آن به عنوان منبع نور در عکسبرداری های خود استفاده کنید:

نور طبیعی:

منظور از نور طبیعی، نور اشعه ی خورشید است. گاهی به نور طبیعی "نور نرم" نیز گفته می شود و دلیل آن این است که خورشید نور وسیع تر و نرم تری را نسبت به لامپی که بطور مستقیم به یک محصول می تابد و آن را روشن می کند انتشار می دهد.

مواردی که تصویر برداری با نور طبیعی در آنها مناسب است:

  • محصولاتی که موارد استفاده ی آنها در محیط بیرون است، به عنوان مثال زمانی که می خواهید یک تصویر از یک پنکه مه پاش مناسب برای حیاط منزل بگیرید.
  • محصولاتی که توسط یک شخص بایستی تبلیغ شوند به عنوان مثال می خواهید یک فرد آن محصول را استفاده کند و در این حالت از محصول عکس بگیرید (نور طبیعی چهره ی آنها را بهتر نمایش می دهد).
  • محصولاتی که هنگام تصویر برداری از آنها تمایل دارید بیشتر تمرکز خود را برروی محیط اطراف آن قرار دهید و نه ویژگی های خاص آن.

در زیر یک تصویر جذاب از یک محصول که با نور طبیعی از آن تصویربرداری شده است، برای شما آورده شده است.

نوری که از سمت چپ به کیف تابیده شده است، بدرستی بخش هایی از کیف را روشن کرده و سایه ای که برروی پای فردی که کیف را حمل می کند، ایجاد شده است سبب تاکید بیشتر برروی خود محصول شده است.

عکس برداری از محصول

نور مصنوعی:

نورهای مصنوعی بطور معمول از شمع، آتش، لامپ و سایر موارد این چنینی نشات می گیرند. به این نورها بعضا "نور سخت" نیز گفته می شود زیرا آنها نور کوتاه تر اما متمرکز تری را تولید می کنند. این نوع نور مناسب عکسبرداری از محصولاتی است که بایستی جزئیات آنها بطور کامل در تصاویر نمایش داده شوند تا بتوانند مشتری را جذب کنند.

در زیر تصویر یک محصول که با استفاده از نور مصنوعی از آن تصویربرداری شده، نمایش داده شده است؛ در این تصویر بافت بند ساعت و طراحی صفحه ی اصلی ساعت نقاط اصلی مورد توجه در هنگام خرید هستند که به خوبی پوشش داده شده اند.

عکس ساعت

به عنوان یک  قاعده ی کلی شما بایستی تنها از یک نوع نور جهت عکسبرداری از یک محصول استفاده کنید، یا نور طبیعی و یا نور مصنوعی. اضافه کردن نور طبیعی به تصویر محصولی که در تصویر برداری از آن لازم است تا از نور مصنوعی استفاده شود تا جزئیات بیشتر نمایش داده شود سبب می شود تا نور تابیده شده به آن محصول نرم تر و تصویر با جزئیات کمتر نمایش داده شود. همچنین افزودن نور مصنوعی به محصولی که نیاز به نور نرم تر دارد سبب می شود تا نور تابیده شده به محصول تیز تر و جزئیات بیشتر نمایش داده شود. پس سعی کنید برای هر محصول از یک نوع نور استفاده کنید.

4. برای ایجاد سایه هایی نرم از نور ثانویه (یا نور پرکننده) و یا رفلکس دهنده استفاده کنید.

شما چه از نور مصنوعی و چه از نور طبیعی برای عکسبرداری استفاده کنید، بایستی به گونه ای سایه هایی را که توسط نورهای سخت و در جهت مخالف یک محصول بوجود آمده اند را کاهش دهید.  بدین منظور می توانید از سه روش زیر استفاده کنید:

نور ثانویه

از یک نور با شدت کمتر به عنوان نور مکمل نور اصلی استفاده کنید. به این نور مکمل، "نور ثانویه" و یا "نور پرکننده" گفته می شود و از آن برای نرم کردن سایه هایی که توسط منبع نور اصلی و در پشت محصول ایجاد می شود، استفاده می گردد. برای انجام این کار منبع نور ثانویه را در جهت مخالف منبع نور اصلی قرار دهید به گونه ای که محصول شما در بین این دو منبع قرار گیرد.

صفحات انعکاس دهنده ی نور فلش

این نوع صفحات، صفحه های کوچکی هستند که نور اصلی را به سطح زیر محصول شما بازتاب می دهند تا سایه ها را کاهش دهند. این صفحه ها به فلش دوربین های حرفه ای متصل می شوند تا نور ملایم تر و لطیف تری از فلش منتشر شود. در واقع، این صفحه سبب می شود تا نور ملایم تری از سمت بالا به سوژه ی مورد نظر شما تابیده شود (به جای آنکه نور مستقیم تابیده شود) و همین موضوع سبب می شود تا سایه های بلندی در پشت سوژه ی مورد نظر شما ایجاد نشود.

دو نمونه از این وسیله در زیر برای شما آورده شده است:

صفحه انعکاس دهنده ی نور فلش

صفحه های انعکاس دهنده ی مستقل

اگر شما میخواهید با استفاده از تلفن همراه خود عکسبرداری کنید صفحه های انعکاس دهنده ی نور فلش گزینه ی مناسبی برای شما نخواهند بود زیرا در گوشی های تلفن همراه فلشر فیزیکی وجود ندارد که شما بتوانید صفحه را به آن متصل کنید. در این موارد شما می توانید از " صفحه های انعکاس دهنده ی مستقل " استفاده کنید و آن را درست در طرف مقابل منبع نور اصلی خود قرار دهید.

کسانی که به تازگی شروع به عکسبرداری از محصولات کرده اند باید بدانند که این صفحه ها می توانند بطور موثری جایگزین نور ثانویه شوند زیرا این صفحه ها با نور سخت ساطع شده از فلش دوربین یا لامپ که از سمت رو به رو به سوژه ی مورد نظر تابیده می شود، مقابله می کنند. در زیر یک تصویر از این مدل صفحه ها برای شما آورده شده است، همان گونه که مشاهده می کنید صفحه در پشت اسباب بازی قرار گرفته است:

صفحه انعکاس دهنده نور

هیچ فرقی نمی کند که شما از کدام یک از روش های بالا استفاده می کنید، هدف کم کردن سایه ها و پررنگ تر جلوه دادن ویژگی های بارز محصول است به گونه ای که تصویر آن محصول برای بازدیدکنندگان وب سایت شما ارزشمند و جذاب باشد.

اگر به درستی عکس برداری از محصولات را انجام دهید، تفاوت شگفت انگیز آن را خواهید دید:

عکس برداری با نور نرم و نور سخت

5- برای تاکید بیشتر بر محصول در حالت Mode Sweep یا Portrait Mode عکسبرداری کنید.

 قطعا تنها یک روش مناسب برای قرار دادن محصول، چراغ ها و صفحات انعکاس دهنده وجود ندارد و این تنظیمات می توانند برحسب پس زمینه تغییر کنند.

توجه: شما نباید آسان ترین پس زمینه ی ممکنی را که می شود ایجاد کرد، برای عکس برداری از محصولات خود انتخاب کنید. پس زمینه ی انتخابی شما بایستی به خوبی بیانگر حالتی باشد که شما می خواهید محصولات در نظر مشتریان تان جلوه گر شود. در مرحله ی اول بایستی تصمیم بگیرید که می خواهید پس زمینه ی شما سفید باشد و یا از رنگ های بیشتری و پویاتری در آن استفاده شود. برای دست یابی به هریک از این دو مورد راه های آسانی وجود دارد:

پس زمینه سفید: حالت سوییپ (Sweep)

استفاده از پس زمینه ی سفید به سادگی قراردادن یک میز در جلوی یک دیوار سفید و گذاشتن محصول برروی آن میز و تصویر برداری از آن نیست. حتی دوربین های تلفن های همراه نیز می توانند لکه های کوچک روی دیوار را که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست را ثبت کنند. برای ثبت تصاویر با پس زمینه ی سفید و بدون کوچکترین لکه یا زاویه ای، از حالت سوییپ استفاده کنید:

عکس برداری سوییپ sweep

سوییپ یک ورق کاغذ انعطاف پذیر بزرگ است که شما می توانید در گرفتن تصاویر خود قسمت پایینی آن را به عنوان سطح زیرین محصول خود قرار دهید و قسمت بالایی آن را به صورت یک منحنی رو به بالا و شبیه یک دیوار سفید در پشت محصول قرار دهید.

منحنی سوییپ در تصاویر گرفته شده نشان داده نمی شود و نامرئی است. سوییپ باعث می شود تا به جزئیات محصول بیشتر پرداخته شود و توجه بازدیدکنندگان بیشتر جلب شود. در زیر دو تصویر برای شما آورده شده است که یکی در حالت سوییپ و دیگری در حالت غیر سوییپ گرفته شده است، در این دو تصویر می توانید تفاوت ها را به خوبی مشاهده کنید:

عکس در حالت sweep mode

پس زمینه ی دنیای واقعی: Portrait Mode

پس زمینه های پویا از دنیای واقعی برای گرفتن تصاویر از محصولاتی که کاربردهای خاص دارند و یا توسط مدل ها تبلیغ می شوند (مثل کیفی که در بالا مثال زده شد) بسیار عالی و مناسب هستند. اما مشکل این نوع پس زمینه ها آن است که آنها می توانند به آسانی تمرکز مشتری را از محصول اصلی برای فروش منحرف کنند و حواس او را پرت کنند. برای غلبه بر این مشکل می توانید در حالت Portrait Mode دوربین خود از محصول تصویر برداری کنید، این حالت در اکثر دوربین های حرفه ای و تلفن های همراه جدید وجود دارد. زمانی که در این حالت عکس برداری می کنید به محصول عمق می دهید و تاکید بیشتری برروی آن می کنید. در واقع با انجام این تنظیمات در هنگام عکس گرفتن، پس زمینه یک مقدار تار می شود تا محصول واضح تر و مشخص تر دیده شود.

در زیر یک تصویر فوق العاده از خودکار HubSpot را می بینید که با استفاده از گوشی تلفن همراه Google Pixel 2 و در حالت پرتره گرفته شده است. در این تصویر خودکار در جلو و پشت آن یک کامپیوتر قرار گرفته است اما هنوز کاملا مشخص است که تمرکز اصلی برروی خودکار است.

تصویر برداری پرتره

6. در حالات مختلف و به تعداد زیاد عکس بگیرید

آخرین توصیه ی ما به شما آن است که به گرفتن یک تصویر از هر محصول اکتفا نکنید. شما بایستی به مشتری همان حسی را القا کنید که در فروشگاه فیزیکی به او القا می شود، مشتری در فروشگاه محصول را از زاویه های مختلف نگاه می کند، لمس می کند و یا حتی آن را تست می کند در نتیجه شما بایستی از زوایا و جوانب مختلف از محصول مورد نظرتان عکس بگیرید و آن را در سایت خود قرار دهید تا حس یک فروشگاه فیزیکی در مشتری تداعی شود.

به عنوان مثال، اگر میخواهید از یک لباس عکس بگیرید ابتدا یک تصویر از لباس تنها برروی یک پس زمینه ی سفید بگیرید و بعد از آن تصاویر دیگری از محصول در حالی که توسط مانکن پوشیده شده است، بگیرید. برای گرفتن تصاویر بیشتر نیز می توانند از فردی بخواهید که لباس را بر تن کند و در حالت ها و زوایای مختلف از او عکس بگیرید.

جمع بندی:

نیازی نیست که حتما تمام این راهکارها را در ابتدای کار به کار گیرید. به تدریج سعی کنید از این تکنیک ها استفاده کنید و در آنها حرفه ای شوید. به مرور خواهید دید که این ترفندها و تکنیک ها چه تاثیر بزرگی برروی ظاهر سایت شما و جذابیت آن خواهند داشت.

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-47620510
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها