سئو صفحه محصول

به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!

سئو صفحه ی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است و می تواند بطور شگفت انگیزی برروی فروش و بازاریابی فروشگاه شما تاثیر مثبت/منفی بگذارد از این رو بایستی این صفحات به شیوه ای درست و کارآمد از لحاظ سئو بهینه سازی شوند. در این مقاله تکنیک ها و ترفندهای تخصصی جهت بهینه سازی صفحات محصول برای شما آورده شده است، با تیم سئو لایوگالری همراه باشید...

موضوعی که در رابطه با کارایی وب سایت ها اهمیت دارد آن است که صفحات یک وب سایت بطور مثال صفحه ی محصول آن بایستی علاوه بر آنکه برای کاربران جذابیت داشته باشد و تجربه ی کاربری خوبی را برای کاربر فراهم می کند، از نظر سئو نیز بهینه باشد.

در این مقاله مواردی که برای بهینه سازی صفحه ی محصولات از نظر سئو نیاز هست، آورده شده است همچنین در رابطه با هر مورد علت نیاز به انجام آن نیز ذکر شده است.

اصول پایه ای سئو صفحه ی محصولات

اولین چیزی که باید بدانید آن است که یک صفحه ی محصول در درجه ی اول یک صفحه مثل تمام صفحات دیگر سایت است، در نتیجه تمام اصول سئویی که در صفحات محتوایی سایت بایستی رعایت شود در این صفحات نیز بایستی رعایت گردد:

  • یک عنوان عالی برای صفحه تعریف کنید؛ یک نام مناسب برای محصول در نظر بگیرید (در صورت امکان اسم شرکت تولید کننده را نیز در نام ذکر کنید). اگر محصول شما جزئی از یک محصول دیگر است (به عنوان مثل پیچ یا لوله ی آن است) SKU (شماره سریال محصول) آن را نیز در نام محصول استفاده کنید زیرا ممکن است افراد این کد را به تنهایی جستجو کنند.
  • توضیحات مناسبی را برای هر محصول درج کنید. در اکثر مواقع، این توضیح همان توضیحی که کارخانه برروی محصول درج می کند نیست زیرا این توضیح ممکن است در صدها سایت ارائه دهنده ی آن محصول درج شده باشد و از نظر گوگل یک توصیف تکراری محسوب شود. سعی کنید تا حد امکان از نگارش توصیفات تکراری کارخانه های تولید کننده اجتناب کنید. باید بدانید که اگر حتی تمام محتویات ایجاد شده توسط شما (صفحات محتوا، صفحات دسته بندی، بلاگ) منحصر به فرد باشند اما محتواهای استفاده شده در توضیحات محصول تان تکراری باشند، اکثر اطلاعات سایت شما تکراری خواهد بود. به این موضوع عمیقا فکر کنید، آن را دست کم نگیرید و تمام تلاش خود را جهت نگارش توضیحات غیرتکراری به کار گیرید.
  • توضیحات متای جذاب بنویسید. بطور معمول یک صفحه ی محصول شامل اطلاعات عمومی زیادی است (از توضیحات فنی در خصوص ابعاد محصول گرفته تا شرایط و نحوه ی استفاده از آن). برای آنکه مانع از استفاده ی گوگل از این توضیحات نامرتبط در متای صفحات محصولات خود شوید، بایستی یک توضیح مناسب (گاهی حتی طولانی تر و بیشتر از توضیحات متای صفحات محتوا) برای متای هر صفحه ی محصول درج کنید. طی بررسی های انجام شده، در اکثر سایت ها یک قالب برای نگارش متای صفحه در نظر گرفته می شود و در هر صفحه ی محصول از همین قالب استفاده می شود با این تفاوت که نام محصول در متن قالب تغییر می کند. این نوع نگارش توضیحات متا برای شروع خوب است اما به مرور بایستی سعی کنید تمام محتواها منحصر به فرد شوند و متن تکراری در توضیحات متا درج نشود.
  • تصویر مورد استفاده در صفحه ی محصول ویژگی ALT مناسبی داشته باشد. نام محصول در حداقل تصویر اصلی درج شده باشد.
  • تمام مواردی که در پست UX صفحه ی محصول درج شده است را به صفحات محصول خود اضافه کنید. UX بخش مهمی از سئو است.

موارد ذکر شده مفاهیم پایه ای و اصولی سئو هستند که بایستی در صفحه ی محصولات رعایت شوند و مسلما موارد بسیار بیشتری را می توان در این خصوص مطرح کرد.

در ادامه به توضیح تکنیک های فنی سئو صفحه ی محصولات میپردازیم و اطلاعاتی در خصوص داده های schema.org و Open Graph به شما ارائه خواهیم داد.

Schema.org/Product

به مثال زیر توجه کنید:

سئو صفحه ی محصول

در تصویر بالا دو قسمت برای شما هایلایت شده است. این دو قسمت نشان دهنده ی داده های ساختار یافته ی schema.org برای محصولات است. اهمیت استفاده از این ویژگی در سئو صفحه ی محصول در آن است که اکثر موتورهای جستجوی مهم دنیا این نشانه (markup) را به رسمیت می شناسند. گوگل، بینگ، یاهو و یانداکس همگی این markup را قبول دارند و از آن برای شناسایی آسان تر صفحه ی محصول و تمام ویژگی ها/عناصر یک محصول استفاده می کنند.

چرا موتورهای جستجو از این نشانه استفاده می کنند؟

1) ایندکس بهتر صفحات

2) نمایش جامع اطلاعات در هنگام سرچ به کاربر

نمونه:

سئو محصول

شانه (markup) سایت Schema.org بطور کلی از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

Itemscope: این آیتم نشان دهنده ی نوع schema است.  

Itemprop: این ویژگی نمایانگر آیتم های درون یک schema خاص است.

در مثال مطرح شده برای Arnold’s Services دو itemscope تعریف شده است، یکی برای محصول و دیگری برای تبلیغات (OFFERS):

  • همان طور که در تصویر بالا نشان داده شده است می توان در یک Itemscope محصول اطلاعات بیشتری در خصوص یک محصول به موتور جستجو ارائه داد. برخی از این اطلاعات عبارت اند از توضیحات محصول، کارخانه ی سازنده، نام برند، نام محصول، ابعاد، رنگ و نیز SKU (product description, manufacturer, brand, name, dimensions, and color, SKU).
  • یک Offer schema بیشتر شامل اطلاعاتی در خصوص قیمت و موجودی محصول خواهد بود. همچنین این ویژگی می تواند شامل آیتم روش پرداخت نیز باشد، این آیتم با عبارت acceptedPaymentMethod مشخص می شود.

ویژگی های دیگری نیز وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید اما ویژگی های اصلی و پایه ای که در تمام وب سایت های فروشگاهی می توانند مورد استفاده قرار گیرند مواردی هستند که در اینجا ذکر شدند.

نمونه ای از استفاده ی گوگل از این اطلاعات:

سئو صفحه محصول

نتیجه:

 به دلایل زیر بایستی از داده های Schema.org برای سئو صفحات محصول خود استفاده کنید:

استفاده از این اطلاعات سبب می شود تا یک صفحه ی محصول توسط موتور جستجوی گوگل آسان تر تشخیص داده شود و تمام اطلاعات تکمیلی نیز به گوگل ارائه شود. از طرف دیگر شما می توانید با این کار انتظارات کاربران خود را نیز مدیریت کنید، به عنوان مثال زمانی که شما خیلی واضح به کار خود اعلان می کنید که این محصول موجودی دارد و قیمت آن X تومان است مسلما تجربه ی کاربری بسیار بهتری را برای او رقم می زنید.

Open Graph Product tags & Twitter’s Summary Card

 عملکرد Open Graph tags و  Twitter Cards(توئیتر کارت: اگر شما در صفحه خود توییتر کارت را داشته باشید، هنگامی که شخصی یکی از لینک های شما را توییت می‌کند یک کارت به توییت او اضافه می‌شود که شما می‌توانید به آن عکس ، فیلم و نوشته مختصری را اضافه کنید و از این طریق ترافیک بیشتری را به سایت خود روانه کنید) بسیار شبیه به نشانه (markup) سایت Schema.org می باشد با این تفاوت که این بار این نشانه ها یک صفحه ی محصول را به یک صفحه با قالب بندی درست و مشخص برای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و پینترست تبدیل می کنند.

با استفاده از این نشانه ها شما می توانید مواردی نظیر تصاویر محصولات (product image)، قیمت (prices) و موجودی (availability) را مشخص و هایلایت کنید.

توجه:

در وب سایت های وردپرس می توانید از پلاگین Yoast WooCommerce SEO برای این مورد استفاده کنید.

در مثال زیر، نشانه های og:type  و  twitter:cardبرای شما آورده شده است. این نشانه ها عملکردی مشابه ویژگی itemscope  در Schema.org دارند. این آیتم ها به پلت فرم های شبکه های اجتماعی می گویند که محتوای این صفحه، در رابطه با محصول است.

سئو صفحه ی محصول

در تصویر بالا (این صفحه دقیقا صفحه ی محصولی است که برای مثال Schema.org نیز در بالا آورده شده بود.) قسمت هایی که برای سئو صفحه ی محصولات اهمیت دارد و در صفحات دیگر استفاده نمی شوند، مشخص شده اند.

og:title / twitter : در این ویژگی در قسمت title بایستی نام محصول قرار گیرد.

og:description / twitter: در این آیتم نیز در قسمت description بایستی توضیحات محصول قرار گیرد.

این ویژگی ها در صفحات محتوایی نیز عملکرد مشابهی دارند و عنوان و توضیحات را مانند، به عنوان مثال، پست های فیسبوک نمایش می دهند.

در این تصویر ویژگی هایlabel1/label2/data1  و  data2نیز مشخص شده اند که البته این موارد جزئی از  کارت های محصولی توئیتر می باشند و برای استفاده از آنها شما بایستی از Summary Card ها و یا Summary Card with Large Image ها استفاده کنید.

توجه کنید: استفاده از تگ های Open Graph در وب سایت، نمی تواند بطور مستقیم برروی سئو درون صفحه ای (on-page SEO) شما تاثیر بگذارد، اما می تواند کارایی لینک های شبکه های اجتماعی شما را بهبود بخشد، پس توجه به آن اهمیت دارد و نباید نادیده گرفته شود؛ این مورد در رابطه با Twitter Cards ها نیز صدق می کند.

 مواردی که در بالا ذکر شد علاوه بر آنکه سبب می شوند تا اشتراک گذاری پست های شبکه های اجتماعی برای کاربر جذاب تر و حرفه ای تر به نظر بیاید، باعث می شوند تا CTR صفحه ی محصول نیز افزایش یابد و از این طریق به سئو صفحه ی محصول شما کمک می کنند.

شبکه های اجتماعی درست مانند بازارهای فیزیکی و معمولی هستند، اگر مردم در این شبکه ها در رابطه با محصولات شما صحبت کنند و از آن تعریف کنند محصولات شما از نظر کاربران ارزشمند هستند و فروش بیشتری خواهند داشت. افزودن تگ های Open Graph و داده های Twitter Card سبب می شود تا زمانی که شخصی یکی از محصولات شما را به اشتراک می گذارد، این محصول به شکل یک بروشور با طراحی زیبا (و نه یک پست معمولی) به اشتراک گذاشته شود. در پلاگین وردپرس، این امکان برای شما فراهم شده است که تصاویر مختلفی را تعریف کنید زیرا به عنوان مثال فیسبوک اجازه ی انتشار تصاویری را که کیفیت/ابعاد بالایی ندارند را نمی دهد. در اینجا به طور مختصر ابعاد تصاویری که بهتر است در شبکه های اجتماعی مختلف از آنها استفاده شوند، آورده شده است:

  • فیسبوک: 1,200 x 628 پیکسل
  • توئیتر: 1,024 x 512 پیکسل
  • پینترست: 735 x 1,102 پیکسل
  • اینستاگرام: 1,080 x 1,080 پیکسل

جمع بندی:

گر می خواهید بطور جدی برروی سئو صفحات محصول خود کار کنید، نباید تنها برروی بهینه سازی های معمول و متعارف سرمایه گذاری و تمرکز کنید بلکه بایستی عمیق تر و فنی تر به این موضوع بپردازید:

1- تگ های محصولی Schema.org را به صفحه ی محصول خود بیافزایید، با این کار گوگل به سادگی خواهد توانست تمام جزئیات مرتبط با محصول شما را ایندکس کند و آنها را در صفحه ی نتایج خود به کاربر نشان دهد.

2- از تگ های Open Graph (برای فیسبوک و پینترست) و داده های متای Twitter Card (برای توئیتر) استفاده کنید، این کار سبب می شود تا در شبکه های اجتماعی پست هایی زیبا و درخور توجه از محصولات شما منتشر شود.  

توصیه ی اکید: حتما از همه ی موارد بالا استفاده کنید!!


منبع: https://yoast.com


مطالعه بیشتر:


رنگ بندی وب سایت

5 قدم تا راه اندازی استارتاپ!

لینک نوفالو چیست؟ این بار از زبان گوگل بشنوید

سئو تصاویر: 12 نکته برای جذب ترافیک ارگانیک بیشتر!

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-47620510
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها