به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!
آیا تاکنون با عبارت نوفالو (nofollow) برخورد کرده اید؟ با کاربرد آن و نحوه ی تاثیرگذاری آن برروی سئو سایت خود آشنایی دارید؟ ویژگی نوفالو و استفاده ی صحیح از آن یکی از مهمترین امور مرتبط با سئو سایت می باشد. برای آشنایی با این ویژگی و نحوه برخورد گوگل با لینک های نوفالوو با مقاله ی امروز لایوگالری همراه باشید...
ویژگی نوفالو "Nofollow" امکانی را در اختیار وب مسترها قرار می دهد که بتوانند به موتورهای جستجو بگویند که "کل لینک های موجود در این صفحات را دنبال نکنند" و یا "یک لینک خاص را دنبال نکنند".
بطور کلی، ویژگی نوفالو در تگ متا صفحه قرار میگیرد و به موتورهای جستجو دستور می دهد که لینک های موجود در این صفحه را دنبال نکنند.
به عنوان مثال:
پیش از آنکه ویژگی نوفالو ایجاد شود و بتوان از آن در هر لینک استفاده کرد، تلاش زیادی باید انجام می شد تا ربات ها یک لینک را فالو نکنند (به عنوان مثال یکی از کارهایی که می توانست انجام شود ریدایرکت لینک به یک آدرس url بلاک شده در فایل robots.txt بود)؛ از این رو ویژگی nofollow که یک مقدار برای attribute، rel است بوجود آمد.
این ویژگی به وب مسترها این امکان را می دهد که لینک ها را دقیق تر کنترل کنند: تا پیش از این اگر وب مسترها تمایل داشتند به موتورهای جستجو اعلان کنند که یک لینک خاص درون یک صفحه را فالو نکنند بایستی به موتور جستجو اعلان می کردند که تمام لینک های درون این صفحه را دنبال نکنند اما با وجود ویژگی نوفالو به راحتی می توانند یک لینک خاص را در صفحه مشخص کنند و از موتور جستجو بخواهند که تنها آن لینک را فالو نکند.
به عنوان مثال:
چگونه گوگل لینک های نوفالو را مدیریت می کند؟
به طور کلی می توان گفت گوگل لینک های نوفالو را دنبال نمی کند، این بدان معناست که گوگل رتبه ی صفحه ای را که با لینک های نوفالو به آن اشاره شده است بر این اساس تغییر نخواهد داد.
اساسا، استفاده از ویژگی نوفالو سبب می شود تا گوگل صفحات مقصد را در گراف کلی وب در نظر نگیرد. البته، این صفحات اگر توسط لینک های دیگر که ویژگی نوفالو ندارند لینک شده باشند و یا url های آنها از طریق نقشه ی سایت (SiteMap) در گوگل ثبت شده باشند، در لیست صفحات ایندکس شده ی گوگل نمایش داده خواهند شد.
توجه:
موتورهای جستجوی دیگر به شیوه ای متفاوت با لینک های نوفالو برخورد خواهند کرد.
اما سیاست گوگل در رابطه با ایجاد ویژگی نوفالو چه چیزی بوده و کاربردهای استفاده از این ویژگی چیست؟ در اینجا چندین مورد از کاربردهای استفاده از ویژگی های نوفالو برای شما آورده شده است:
1- محتوایی که به آن اعتماد ندارید:
اگر شما نمی توانید و یا نمی خواهید محتویات صفحاتی را که از طریق سایت شما به آنها لینک می شود تایید کنید، می توانید از ویژگی nofollow برای آن لینک ها استفاده کنید. با این کار شما از طرفی مانع از حمله ی اسپمرها به سایت خود می شوید و از طرف دیگر مانع از کاهش رتبه ی سایت خود بصورت ناخواسته و سهوی می شوید. در واقع، اسپمرها زمانی که متوجه شوند که لینک هایی که در سایت شما ایجاد می کنند از نوع nofollow خواهد بود، با احتمال زیاد دیگر تمایلی به لینک دهی به پست های بلاگ و یا محتواهای مورد نظر خود از طریق قسمت کامنت های پست های شما نخواهند داشت و اینگونه شما به دو هدف ذکر شده در بالا خواهید رسید.
توجه:
شما می توانید با استفاده از این ویژگی یک مزیت رقابتی ایجاد کنید!!!
چگونه؟؟ شما می توانید به کاربران ویژه و قابل اعتماد خود این امکان را بدهید که بصورت دستی و یا اتوماتیک ویژگی nofollow را از لینک های خود حذف کنند و لینک های follow به صفحات و پست های خود ایجاد کنند.
2- لینک های پولی:
رتبه ی سایت در صفحه ی نتایج گوگل تا حدودی به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل و آنالیز سایت هایی که به آن لینک داده اند، مرتبط می شود. به منظور جلوگیری از تاثیرگذاری لینک های پولی برروی نتایج حاصل از جستجو و تاثیر منفی بر کاربران، توصیه می شود که وب مسترها از ویژگی nofollow در لینک های این چنینی استفاده کنید.
در واقع درست مثل تبلیغات در دنیای واقعی که کاربران تمایل دارند زمانی که تبلیغاتی انجام می شود، این تبلیغ واضح و روشن مشخص باشد (به عنوان مثال در تبلیغات روزنامه ای در بالای تبلیغات عبارت "تبلیغ" بزرگ و واضح نوشته شده است) موتورهای جستجو نیز احتیاج دارند که به گونه ای لینک های پولی از لینک های غیر پولی برای آنها تفکیک شوند، استفاده از ویژگی نوفالو یکی از راه حل های مناسب برای این کار است.
اطلاعات بیشتر در خصوص لینک های پولی در این صفحه قابل مشاهده است.
3- اولویت بندی برای خزنده گوگل:
ربات های موتورهای جستجو نمی توانند در فورم شما ثبت نام و یا لاگین کنند، بنابراین دلیلی وجود ندارد که بخواهید ربات های گوگل لینک های ثبت نام و یا ورود شما را فالو کنند. استفاده از ویژگی نوفالو در این لینک ها سبب می شود تا ربات گوگل به سراغ لینک های دیگر شما که تمایل بیشتری به ایندکس شدن آن در گوگل دارید، برود.
با این وجود، استفاده از یک معماری اطلاعاتی جامع و یکپارچه (شامل منوهای اصلی و مشخص جهت هدایت کاربران به قسمت های مختلف سایت، استفاده از آدرس های url ای که هم از نظر کاربر و هم از نظر موتور جستجو مورد پسند هستند و سایر موارد این چنینی) بیشتر از استفاده از لینک های نوفالو می تواند به شما در این زمینه کمک کند.
منبع: www.support.google.com
مطالعه ی بیشتر:
چگونه توضیحات متا بنویسیم؟ 5 نکته جهت سئو توضیحات متا