به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!
اگر شما یک مارکتر هستید، بطور حتم بیش از صد بار این جمله را شنیده اید: زمانی که می خواهید محتوایی ایجاد کنید که از لحاظ سئو کارایی داشته باشد، این محتوا بایستی به گونه ای نوشته شود که ابتدا برای کاربر و سپس برای موتورهای جستجو کارایی داشته باشد. این موضوع در خصوص نگارش توضیحات متای هر صفحه از وب سایت (نظیر مقالات وبلاگ ها و لندینگ پیج ها) نیز صدق می کند. در ادامه روش های نگارش کارآمد توضیحات متا برای شما آورده شده است. با ما همراه باشید...
توضیحات متای مناسب سبب می شود تا رتبه ی شما در صفحه ی نمایش نتایج موتورهای جستجو (SERP) بهتر شود؛ هرچه رتبه ی شما بهتر باشد، کلیک های بیشتری برروی لینک صفحه ی مورد نظر شما انجام می شود و با احتمال بیشتری بازدیدکنندگان از وب سایت شما تبدیل به مشتری شما می شوند.
در واقع، موتورهای جستجو از توضیحات متا به تنهایی به عنوان یک فاکتور مستقل در رتبه بندی استفاده نمی کنند و عوامل متعددی برروی این پروسه تاثیر گذار است که یکی از مهمترین آنها CTR (نرخ کلیک) می باشد.
سوال: چه چیزی سبب می شود تا نرخ کلیک صفحات شما بالا برود؟
بازدید کننده در زمان جستجو در موتورهای جستجو و مشاهده ی نتایج ابتدا توضیحات متای آنها را مطالعه می کند هر صفحه ای که توضیحات متای جذابی داشته باشد را باز می کند و محتوای آن را مطالعه می کند. پس توضیحات متای جذاب به طور خودکار می تواند سبب افزایش نرخ کلیک شود.
توجه:
توضیحات متای شما بایستی با محتوای مورد نظر هم خوانی داشته باشد در غیر این صورت نتیجه ی عکس به همراه خواهد داشت.
در اینجا 5 روش فوق العاده برای نگارش توضیحات متای سایت های B2B آورده شده است، با استفاده از این روش ها می توانید توضیحات متای استاندارد و جذابی را بنویسید به گونه ای که مشتری شما با دیدن آنها تمایل داشته باشد که به صفحه ی مورد نظر شما برود و اینگونه رتبه ی SERP خود را بهبود دهید.
1. توضیحات متای شما بایستی حداکثر 160 کاراکتر باشد
طبق تحقیقات و راهنماهای ایجاد شده توسط تیم سئو MOZ، توضیحات متا بایستی حداکثر 160 کاراکتر باشد. اگرچه در سال 2017 گوگل این تعداد کاراکتر را به 300 تغییر داد اما باز هم پیشنهاد ما و متخصصین سئو استفاده از نهایتا 155 کاراکتر می باشد.
این محدودیت تعداد کاراکتر می تواند چالشی برای نگارش توضیحات متای صفحات مختلف محسوب شود، توضیحات شما بایستی مختصر و مفید باشد (توضیحات مهم را بایستی در همان ابتدا بیاورید) و مطمئن شوید که توضیحات شما در صفحه ی نمایش نتایج موتورهای جستجو ناتمام باقی نمی ماند.
سعی کنید از ایجاد فاصله های نمایش داده شده در تصویر زیر و بین جملات خود تا حد امکان اجتناب کنید. یک متن کامل و جذاب بنویسید که کاربر را راغب به کلیک کردن کند.
2. صادقانه به مخاطب بگویید که با رفتن به این صفحه چه چیزی در انتظار اوست!
زمانی که می خواهید توضیحات متا بنویسید به خود بگویید که کاربر بطور حتم با خواندن این متن فورا به این فکر می افتد که چه چیز جالبی در این محتوا برای من وجود خواهد داشت؟ شما بایستی در هنگام نوشتن توضیحات متا این موضوع را که کاربر شما با رفتن به این صفحه به چه چیزی خواهد رسید، چه محصول یا سرویسی در انتظار اوست، به وضوح و درستی بیان کنید.
شاید برای شما جالب باشد:
5 راه شگفت انگیز جهت جذب مشتری در فروشگاه آنلاین
برای هر توضیح متایی که میخواهید بنویسید به این دو سوال کاربران خود پاسخ دهید:
1- این صفحه چه محصول/سرویس/خدماتی را به من ارائه می دهد؟
2- چرا من باید از صفحه ملاقات کنم؟
اگر توضیحاتی نوشتید و پاسخ این دو سوال در آن نبود آنقدر آن را تغییر دهید تا بتوانید به پاسخ آنها برسید.
برای اطمینان از بیان درست، منحصر به فرد و رقابتی ارزش های خود، توضیحات خود را یک به یک با رقیبان خود مقایسه کنید و آنقدر آن را ویرایش کنید تا به نتیجه ی بهتری از آنها برسید.
یک نمونه از توضیحات متای مناسب در تصویر زیر برای شما آورده شده است:
3. چرا باید توضیحات ما ابتدا برای کاربر و سپس برای موتورهای جستجو جذاب و کارا باشد؟
پاسخ این سوال ساده است: توضیحات متای شما بایستی به گونه ای باشد که بتواند مخاطب را به سمت شما دعوت کند. شما بایستی بتوانید در عین جذب مخاطب، چندین کلمه ی کلیدی خود را به منظور بهبود رتبه ی خود نزد موتورهای جستجو در کنار هم قرار دهید.
یک سوال مهم در اینجا مطرح می شود، سوالی که در مقاله ی آقای As John Clark از Rival IQ نیز عنوان شده است، آیا اهمیت توضیحات متا به اندازه ی تگ لاین هاست؟
برای فهمیدن پاسخ این سوال توضیحات متایی را که نوشتید، ارزیابی کنید. توضیحات متای شما بایستی نقش یک میزبان خوب را در دعوت از مهمان ها بازی کند.
این توضیحات بایستی با لحن گرم و صمیمانه ای نوشته شوند به گونه ای که بتوانند مخاطب را به درون محیط مجازی شما بکشانند.
یکی از بزرگترین مشکلات ممکن در توضیحات متا وجود غلط های املایی است، داشتن غلط املایی در یک متن کوتاه این چنینی می تواند به وب سایت شما آسیب بزرگی بزند و کاربر با مشاهده ی آن تصور کند که وب سایت شما یک سایت اسپم است.
سعی کنید چندین بار از روی متن مطالعه کنید و از عدم وجود غلط املایی در آن اطمینان حاصل کنید.
4. یک CTA یا یک آفر در توضیحات متای خود بیاورید
شما می توانید در توضیحات متای خود تبلیغات محصولات/خدمات خود را انجام دهید. در واقع، توضیحات متا نوعی تبلیغ در SERP محسوب می شود بخصوص زمانی که صفحه ی شما درست زیر تبلیغات پولی قرار گرفته است.
شاید برای شما جالب باشد:
چگونه از CTA بصورت کاربردی در سایت استفاده کنیم؟
مثال:
شما می توانید از این موقعیت فوق العاده استفاده کنید! بکارگیری یک CTA یا آفر تبلیغاتی در توضیحات متا یکی از راه های موثر جهت افزایش نرخ کلیک سایت شما و پیشی گرفتن از رقیبان تان می باشد. در زیر یک مثال از توضیحات بالا برای شما آورده شده است، یک شرکت نرم افزاری در توضیحات متای خود به تبلیغ محصولات خود پرداخته است:
5. از نام برندهای معتبر در توضیحات متای خود استفاده کنید
در بسیاری از حوزه های صنعتی، بکارگیری نام برندها، گواهینامه ها، مارک ها و یا حتی فروشندگان و تولیدکنندگان مهمی که شرکت با آنها همکاری می کند می تواند سبب افزایش اعتبار کمپانی و سایت مربوطه شود و همین موضوع نرخ کلیک آن سایت را افزایش دهد.
صبر کنید.....توضیحات بالا به هیچ وجه به معنای بکارگیری تنها این عامل در توضیحات متا نیست و شما باید سعی کنید از تمام توضیحات این پست استفاده کنید و اگر با رعایت همه ی این موارد (مثل رعایت تعداد کاراکتر یا جذاب بودن) امکان استفاده از نام برند یا سایر موارد این چنینی وجود داشت می توانید از این موارد هم در توضیحات متای خود استفاده کنید.
به یاد داشته باشید:
گوگل هر توضیحی را که دابل کوتیشن داشته باشد، حذف می کند بنابراین در هنگام نام بردن از یک برند یا گواهینامه خود از هیچ علامت و حرفی غیر از حروف الفبا و اعداد استفاده نکنید.
سخن آخر:
توضیحات متا یکی از اساسی ترین و مهم ترین تگ های قابل استفاده در صفحات سایت می باشد. برای نگارش این توضیحات دقت و زمان کافی بگذارید، این توضیحات می توانند رتبه ی سایت شما را بهبود بخشند و جایگاه شما را ارتقا دهند...برای نگارش آن وقت بگذارید...ارزشش را خواهد داشت :).
منبع: https://www.weidert.com