5 راه شگفت انگیز جهت جذب مشتری در فروشگاه آنلاین

به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!

موفقیت در هر کسب و کاری ارزشمند است و نیاز به صرف زمان و تلاش فراوان دارد. در رابطه با فروشگاه های آنلاین نیز این مورد به شدت صدق می کند. برای موفقیت در این زمینه مهم نیست که چه مدت زمان از راه اندازی فروشگاه شما می گذرد، شما کسب و کار آنلاین خود را چه زمانی راه اندازی کرده اید، زمان زیادی از این موضوع می گذرد یا تازه قدم در راه تجارت الکترونیک گذاشته اید، مهم آن است که بدانید موفقیت در این زمینه به معنای جذب مشتری است و این کار نیز نیاز به هزینه ی زمانی و تلاشی فراوان دارد.  شاید حرف زدن در این خصوص آسان باشد اما عملی کردن این کار بطور حتم نیاز به صرف زمان و تلاش فراوان خواهد داشت. باید بدانید که جذب مشتری در فروشگاه آنلاین یکی از سخت ترین کارها در زمینه ی راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک است. اما نگران نباشید به منظور هرچه آسان تر کردن این فرآیند، در اینجا 5 مورد از موثرترین راه های افزایش ترافیک بدون نیاز به صرف هزینه  را برای شما آورده ایم :). در ادامه با ما همراه باشید...

موفقیت در فروشگاه آنلاین

1- فروشگاه زیبایی ایجاد کنید

اولین سوالی که بایستی در این راه از خود بپرسید این است: آیا فروشگاه من برای بازدید کننده جذاب است؟ طراحی یک فروشگاه آنلاین امر بسیار مهمی است زیرا اگر فروشگاه شما برای مخاطب جذابیتی نداشته باشد به راحتی و تنها با یک کلیک از آن خارج خواهد شد. باید بدانید که کاربران مجازی بطور میانگین در حداکثر 3 ثانیه تصمیم می گیرند که از فروشگاه شما جنسی را خریداری کنند یا خیر و این شمارش معکوس برای شما در جلب نظر آنها حیاتی است. اگر شما نتوانید در این 3 ثانیه مشتری را جذب کنید فروشگاه شما را ترک خواهند کرد و دیگر به آن باز نخواهند گشت.

آقای Patryk Pawlikowski مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک Shoplo.com در این خصوص می گوید:

وب سایت یک فروشگاه نماینده ی رسمی آن فروشگاه است، به همین خاطر بایستی ظاهری حرفه ای و زیبا داشته باشد به خصوص اگر محصولات این فروشگاه اجناس لوکس و بسیار زیبایی هستند.

اگر کاربر یک محصول لاکچری و شیک را جستجو کند اما با یک وب سایت غیرحرفه ای و سطح پایین از لحاظ طراحی رو به رو شود به سرعت از خرید منصرف و از فروشگاه خارج می شود.

مشتری امروز در آن واحد امکان بازدید از صدها و چه بسا هزاران فروشگاهی که در یک زمینه مشغول به فعالیت هستند را دارد و به همین علت فروشگاهی را برای خرید انتخاب خواهد کرد که طراحی زیباتر و کاربر پسندتری دارد. 

دلیل این موضوع ساده است: یک فروشگاه زیبا به نظر معتبر تر و قابل اعتمادتر است.

فروشگاه زیبا

دلیل این موضوع ساده است: یک فروشگاه زیبا به نظر معتبر تر و قابل اعتمادتر است.

برای سفارش طراحی های زیبا و جذاب فروشگاه های آنلاین خود با مشاوران لایوگالری تماس بگیرید. 

2. فعالیت در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی یکی از کانال های جذب مشتری بصورت رایگان می باشند. البته توجه داشته باشید که تبلیغ در کانال های مختلف مستلزم پرداخت هزینه است اما حضور در شبکه های اجتماعی و فعالیت از طریق آنها رایگان می باشد و می تواند مزایای زیادی داشته باشد.

کلید موفقیت در شبکه های اجتماعی تولید محتوای جذاب و کاربردی است.

محتوایی که تولید می کنید بایستی برای مخاطب جذاب باشد و همین موضوع باعث شود تا او شما را در این کانال فالو کند.  اگر این مورد را بدرستی مدیریت کنید یک کانال بازاریابی عالی بدون صرف هیچ گونه هزینه ای برای خود ایجاد کرده اید.

اما سوال اینجاست: شما بایستی چه کاری انجام دهید که مشتریان شما به کانال های شما در شبکه های اجتماعی ملحق شوند؟

شبکه های اجتماعی

1. با قاعده و منظم پست منتشر کنید. به عنوان مثال روزانه حداقل یک پست در کانال خود درج کنید بدین صورت مخاطب شما، شما را فراموش نخواهد کرد (البته توجه داشته باشید که این موضوع نباید به هر قیمتی انجام شود، اگر شما این کار را تنها به این دلیل که باید روزی یک پست درج کنم انجام دهید و به محتوای ایجاد شده توجهی نکنید این موضوع نتیجه عکس برای شما به همراه خواهد داشت).

2. مخاطبان خود را در پست شریک کنید: از آنها سوال بپرسید، به کامنت های آنها پاسخ دهید و تلاش کنید تا توجه آنها را جذب کنید.

3. بهترین و پر مخاطب ترین شبکه های اجتماعی حال حاضر را انتخاب کنید (مثل اینستاگرام و Pinterest) این کانال ها می توانند بیشترین حجم مخاطب را به سمت شما روانه کنند.

4. از طرح های گرافیکی مناسب استفاده کنید، پست هایی که تصویر دارند بطور میانگین 50 درصد در جذب مخاطب موفق تر عمل می کنند.

3. پشتیبانی از مشتری

یکی دیگر از مواردی که سبب می شوند بتوانید کاربران بیشتری را به فروشگاه آنلاین خود جذب کنید پشتیبانی قوی از مشتریان است.

همیشه به خاطر داشته باشید:

هیچ سرمایه ای برای یک شرکت گرانمایه تر از کاربران راضی نیست.

تلاش کنید تا تجربه ی کار با سایت و خرید از فروشگاه شما برای مشتریان تان خوشایند باشد. تحقیقات شرکت Forrester نشان می دهد که 45 درصد از کاربران امریکایی اگر نتوانند به سرعت جواب سوال یا مشکل خود را در یک سایت بیابند آن سایت را ترک خواهند کرد.

این بدان معناست که اگر می خواهید کاربران بیشتری جذب کنید شما بایستی بتوانید به تمام نظرات و سوالات آنها پاسخ دهید.

پشتیبانی

توجه توجه:

پاسخ سریع دادن به نظرات و سوالات کلید موفقیت در این زمینه است.

هرگز تاثیر پشتیبانی قوی از مشتری را نادیده نگیرید. تحقیقات انجام شده توسط McKinsey نشان می دهد که 70 درصد از خرید مشتریان بستگی به آن دارد که مشتری حس کند در ادامه چه رفتاری با او خواهد شد. همان طور که مشخص است این موضوع نه ربطی به تبلیغات دارد و نه ربطی به محصولات، این موضوع تنها یک سرویس خدمات به مشتری است و شما بایستی تمام تلاش خود را بکار گیرید تا در این زمینه قوی عمل کنید.

انجام این کار به آسانی میسر نخواهد بود؛ آدم ها تمایل عجیبی به انتشار اخبار منفی دارند چیزی حدود دو برابر تمایل آنها در انتشار اخبار مثبت. حتی بعضا گفته می شود که 12 خبر مثبت می تواند اثر تنها یک خبر منفی را خنثی کند!

بنابراین، تمام تلاش خود را بکار گیرید تا از رضایت مشتریان خود در زمینه ی خدماتی که ارائه می دهید اطمینان حاصل کنید. لایق، شایسته، زیبا و مفید باشید مشتریان به سمت شما روانه خواهند شد.

باور کنید، بازاریابی دهان به دهان چنان تاثیر شگفت انگیزی برای شما به ارمغان خواهد آورد که شگفت زده خواهید شد.

...you will be surprised how great the power of word of mouth marketing is

4. تخفیفات

همه ی ما تبلیغات و تخفیفات را دوست داریم. اما دلیل اصلی این موضوع مبلغ تخفیفی نیست که می گیریم بلکه دلیل آن تاثیر خوشایند روانی است که این موضوع بر ما می گذارد. این موضوع به اثبات رسیده است که کلمه ی "رایگان" و یا "تخفیف" سبب ایجاد هیجانی غیر منطقی در بدن انسان می شود و همین هیجان حس مثبتی را در ما پدید خواهد آورد.

سوال: چگونه می توان از این موضوع در جهت جذب مشتری در فروشگاه های آنلاین استفاده کرد؟

تخفیف

یکی از راه ها ارسال رایگان سفارش مشتری است.

آقای Patryk Pawlikowski در این رابطه می گوید:

بسیاری از فروشگاه های آنلاین برای کاربران خود امکان ارسال رایگان را فراهم می آورند و همین امر یکی از عوامل موفقیت آنها محسوب می شود و به سرعت میزان خرید از این سایت ها را افزایش می دهد زیرا هزینه ی حمل و نقل یکی از مواردی است که سبب عقب نشینی کاربر از خرید می شود.

برخی دیگر از فروشگاه های آنلاین سقفی را جهت ارسال رایگان سفارش در نظر می گیرند؛ به عنوان مثال در سایت خود اعلان می کنند که مشتریانی که مبلغ سفارش آنها بالای 50000 تومان است می توانند سفارش خود را بصورت رایگان درب منزل دریافت کنند. این موضوع می تواند هم زمان باعث ایجاد حس رضایتمندی در مشتری و افزایش فروش شود.

یکی از راه های دیگر، ارائه ی کدهای تخفیف است. شما می توانید جهت جذب مشتریان جدید به آنها کدهای تخفیف ارائه دهید همچنین می توانید برای ایجاد انگیزه در مشتریان وفادار و قدیمی تان به آنها آفرهای ویژه ای ارائه دهید؛ مثال: با خرید دو محصول از فروشگاه x محصول سوم را بصورت رایگان دریافت کنید و یا با هر خرید از فروشگاه y در سفارش بعدی خود 30 درصد تخفیف بگیرید.

تمام موارد مطرح شده سبب می شود تا مشتری شما حس خاص بودن و قابل احترام بودن را داشته باشد و آنها را تشویق به خرید و ثبت سفارش می کند.

5. بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی یکی از آسان ترین و موثرترین روش ها جهت جذب مخاطب می باشد. بررسی برندسازی Epsilon نشان می دهد که افراد 54 درصد حس خوشایند تری به کمپانی هایی دارند که به آنها ایمیل ارسال می کنند. بعلاوه، 71 درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشته اند که در هنگام خرید کردن به یاد ایمیل ارسالی کمپانی می افتند. این نتایج نشان از اهمیت بارز موضوع ایمیل مارکتینگ دارد.

ایمیل مارکتینگ

اما شما چه کاری می توانید در این خصوص انجام دهید؟

برخی از رایج ترین ایده ها در این زمینه عبارتند از:

-ارسال ایمیل در خصوص محصولات جدید

-ارسال ایمیل در خصوص سفارشات و تخفیف ها

-ارسال ایمیل پس از ثبت سفارش جهت پیشنهاد محصولات مشابه (این نوع ایمیل ها می توانند سبب خرید مجدد کاربر شوند)

-ارسال ایمیل همراه با کدهای تخفیف به کاربرانی که مدت زمان زیادی است به سایت شما مراجعه نکرده اند  

-ارسال راهنما در خصوص محصولات (از این طریق شما می توانید مراجعه به سایت تان را افزایش دهید)

سخن آخر:

همان طور که می بینید شما برای توسعه ی فروشگاه آنلاین خود احتیاجی به میلیونر بودن ندارید. مهم ترین مسئله آن است که در کار خود خلاق باشید و بدانید از چه کانال هایی استفاده کنید.

تبریک : در حال حاضر شما دانش این کار را بدست آوردید و می توانید توسعه ی فروشگاه خود را آغاز کنید.

یادتان باشد خاص باشید و این موضوع را فریاد بزنید.

فروشگاه آنلاین کاراکتر

منتظر نظرات و شنیدن موفقیت های شما هستیم.

موفق باشید

 

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-47620510
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها