افسانه ی محتوای تکراری و جریمه ی گوگل!

به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!

دوستان و همراهان عزیز امروز سعی داریم شما را با یکی دیگر از چالش های پیش روی صاحبان کسب و کارهای دیجیتال رو به رو کنیم. اگر شما نیز اندکی در خصوص مباحث سئو مطالعه کرده باشید خواهید دانست که مبحث محتوای تکراری و جریمه ی در نظر گرفته شده برای آن توسط گوگل یکی از مشغله های اساسی ذهن سئوکاران است. متاسفانه در سال های اخیر اطلاعات اشتباه زیادی پیرامون نحوه ی برخورد گوگل با محتواهای تکراری مطرح شده است اما مقاله نویس مشهور، Patrick Stox یکبار برای همیشه این موضوع را حل کرده است. در ادامه با ما همراه باشید تا نظریات و تئوری های این مقاله نویس مشهور را برای شما بازگو کنیم...

بسیاری از مردم بیشتر از لینک های اسپم از محتواهای تکراری وحشت دارند! تئوری های گوناگونی در رابطه با نحوه ی برخورد گوگل با محتواهای تکراری وجود دارد که اکثریت آنها به بیان جریمه ی سایت می پردازد و همین موضوع سبب شده است تا افراد در پیج های مختلف به رقابت با یکدیگر در این خصوص بپردازند و به وب سایت های یکدیگر آسیب برسانند.من به شخصه پست ها، توئیت ها و یا حتی سایت های خبری سئوی مختلفی را می بینیم که بطور واضح نشان میدهد که افراد درک درستی از نحوه ی برخورد گوگل با محتواهای تکراری ندارد. جالب است بدانید که گوگل سال ها پیش بیانیه ای را در رابطه با محتواهای تکراری ارائه کرد تا تابو و تصور اشتباه در رابطه با این موضوع از بین برود.

خانم Susan Moska در سال 2008 در وبلاگ گوگل وب مستر بیانیه ی زیر را منتشر کرد :

"بگذارید یکبار برای همیشه به این موضوع خاتمه دهیم. اصلا چیزی به نام جریمه ی محتوای تکراری وجود ندارد! یا بهتر بگویم چیزی که در تصور عموم مردم است وجود ندارد. باور کنید شما می توانید با ادامه ندادن این موضوع کمک بزرگی به وبمسترها کنید :)"

محتوای تکراری چیست؟

طبق بیانیه ی ارائه شده از طرف گوگل:

در تعریف محتوای تکراری می توان گفت محتوایی است که در یک یا چند دامنه قرار دارد و بطور کامل و یا با درصد بالایی تشابه کپی شده است و این محتوا تلاشی در زمینه ی تغییر نتایج جستجو انجام نداده است.

باید بدانید که تنها اتفاقی که ممکن است برای محتواهای تکراری رخ دهد آن است که در نتایج جستجو فیلتر می شوند. شما می توانید خود نیز این مورد را با استفاده از فیلتر filter=0 &  در انتهای url و برداشتن آن مشاهده نمایید.

ما نمی خواهیم بگوییم که Meetup با انجام این عمل کار درستی انجام داده است، هرچند که آنها با استفاده از تگ کانونیکال در هردو ورژن (هم ورژن https و هم ورژن http) نشان داده اند که هردو مطلب درست هستند، اما این مثال بیشتر مثال خوبی است برای آنکه نشان دهد صفحاتی که دقیقا مشابه یکدیگر هستند (و یا درصد تشابه بالایی دارند) نیز هردو ایندکس می شوند، اما در حالت عادی و بدون فیلتر تنها مرتبط ترین مطلب نمایش داده می شود.

محتوای تکراری جریمه گوگل

چه میزان از محتواهای موجود در وب تکراری است؟

طبق گفته ی matt cutts، حدود 25 تا 30 درصد از محتواهای موجود در وب تکراری است. همچنین، طبق تحقیقات اخیری که توسط تیم Raven Tools و بر مبنای ابزارهای موجود در سایت آنها انجام گرفته است، نتایج مشابهی ارائه شده و آنها نیز مدعی شده اند که چیزی در حدود 29 درصد از محتوای صفحات وب تکراری هستند.   

استراتژی گوگل در رابطه با محتواهای تکراری چیست؟

در این خصوص پست های بسیار عالی از کارمندان گوگول منتشر شده است. ما در اینجا خلاصه ای از بهترین آنها را به شما ارائه می دهیم اما پیشنهاد ما آن است که پست های اصلی و کامل این افراد را نیز مطالعه بفرمایید.

1- محتوای تکراری سبب جریمه شدن سایت شما نمی شود.

2- کارمندان گوگل می دانند که افراد در زمانی که عبارتی را مورد جستجو قرار می دهند بدنبال تنوع در مطالب هستند و مشاهده ی مطالب تکراری برای آنها جذابیتی در بر نخواهد داشت، بنابراین هنگام نمایش نتایج تکراری آنها تصمیم میگیرند که فقط یک ورژن را به کاربر نمایش دهند.

3- گوگل الگوریتم هایی را نیز به جهت جلوگیری از تاثیرگذاری محتواهای تکراری بر وب مسترها طراحی کرده است. این الگوریتم ها ورژن های مختلف یک محتوا را خوشه بندی (cluster) می کنند و بهترین URL موجود در خوشه را انتخاب و نمایش می دهند. بعلاوه، سیگنال هایی (مثل لینک) را نیز از سمت ورژن های دیگر به ورژن انتخاب شده ایجاد می کنند. کارمندان گوگل اصطلاح جالبی را برای این مورد مطرح می کنند، آنها می گویند "اگر شما محتواهای تکراری در سایت تان دارید (مثل صفحات مختلف دسته بندی محصولی) و نگرانی در خصوص اولویت دهی به آنها برایتان دشوار است، این نگرانی را به ما بسپارید ما این کار را برای شما انجام خواهیم داد".

شاید مطالعه ی مقاله ی ابزارهای رایگان گوگل برای شما جالب باشد کلیک کنید!

4- محتواهای تکراری تا جایی که هدفشان تغییر نتایج جستجو نباشد، مورد جریمه قرار نمی گیرند.

5- گوگل تلاش می کند تا نسخه ی اصلی یک محتوا را تشخیص و همان را در نتایج جستجوی خود نمایش دهد.

6- اگر شخصی محتوای سایت شما را بدون کسب مجوز از شما کپی کرده است، می توانید با ارسال یک درخواست به Digital Millennium Copyright Act خواهان حذف آن محتوا شوید.

آدرس پست های مطرح شده در بالا:

Deftly dealing with duplicate content
Duplicate content due to scrapers
Google, duplicate content caused by URL parameters, and you
Duplicate content summit at SMX Advanced
Learn the impact of duplicate URLs
Duplicate content (Search Console Help)

برخی دلایل ایجاد محتواهای تکراری:

  • HTTP و HTTPS
  • آدرس با WWW و بدون WWW
  • منوهای فیلترینگ در صفحات محصول
  • شناسه های سشن (Session IDs)
  • استفاده یا عدم استفاده از اسلش در انتهای URL
  • صفحات ایندکس
  • Alternate page versions such as m. or AMP pages or print
  • محیط های میزبانی وب
  • صفحه بندی (pagination)
  • اسکرپرهای محتوا
  • نسخه های مختلف به زبان های مختلف

راه حل مقابله با محتواهای تکراری:

توجه کنید که هر راه حل مناسب شرایطی خاص است:

1- هیچ کاری انجام ندهید!

همان طور که در بالا توضیح داده شد گوگل نسخه های مختلف یک محتوا را خوشه بندی می کند و از طریق ارسال سیگنال به آن نحوه ی نمایش محتواهای تکراری را کنترل و مدیریت می کند (البته این روش خیلی توصیه نمی شود).

2- تگ های کانونیکال

با استفاده از این تگ ها می توانید نسخه ی اصلی مورد نظر خود را مشخص کنید.

3- ریدایرکت 301

این روش با جلوگیری از نمایش صفحات تکراری بصورت مجزا از بروز مشکلات مربوط به محتواهای تکراری جلوگیری می کند.

4- به گوگل بگویید که چگونه پارامترهای URL شما را مدیریت کند!

با تنظیم این مقادیر می توانید به گوگل بفهمانید که این پارامترها دقیقا چه کاری را انجام می دهند، با این کار دیگر نیازی نخواهد بود که گوگل خود متوجه این موضوع شود.

5- Rel=”alternate”

از این تگ می توان به جهت اعتبار بخشی به نسخه های مختلف وب نظیر نسخه ی موبایل و نسخه های موجود به زبان های مختلف استفاه می شود. بطور خاص می توان برای ورژن های موجود به زبان های مختلف از hreflang استفاده نمود تا در هنگام جستجو نسخه ی درست نمایش داده شود. حدود چند ماه پیش، آقای جان مولر در هنگ اوت به پرسشی در این خصوص پاسخ داد. او گفت که تنظیم hreflang رتبه ی سایت شما را افزایش نخواهد داد اما به این موضوع که در هنگام جستجو نسخه ی درستی نمایش داده شود، کمک خواهد کرد. خب مسلما این موضوع حائز اهمیت خواهد بود زیرا گوگل هردو نسخه ی مد نظر شما را معتبر می شمارد و به هردو سیگنال ارسال خواهد کرد.

6- Rel=”prev” and rel=”next”

از این تگ ها به جهت صفحه بندی می توانید استفاده کنید.

7- از تکنیک های این مقاله استفاده کنید

در پایان:

افسانه ها در رابطه با محتواهای تکراری و جریمه های آنها بایستی در ذهن افراد از بین بروند. لازم است بدانید که روش های مختلفی به جهت برخورد و ارسال سیگنال به صفحات مختلف و تکراری وجود دارند که حتی اگر خود شما هم از آنها استفاده نکنید گوگل به جای شما این کار را خواهد کرد.

برای اطلاعات بیشتر به help گوگل در خصوص محتوای تکراری مراجعه کنید.

به ابهامی برخوردید یا سوالی دارید؟

با ما تماس بگیرید. تا سریع تر پاسخگوی شما باشیم.

تماس با ما!
021-47620510
بخش آموزش
پرسش های متداول
مرکز توسعه
همه چیز درباره API ها