به مقاله ی امروز لایوگالری خوش آمدید!
با یکی دیگر از مقالات آموزشی مهم و موثر در کسب و کارهای آنلاین با شما همراه هستیم. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی اجمالی مزایای گوگل آنالیتیکس (گوگل آنالیز) در زمینه های مختلف بپردازیم، با ما همراه باشید...
همان طور که می دانید گوگل آنالیتیکس دارای پنل مدیریتی و داشبوردهای مختلف می باشد که میتوانید از آنها در موارد مختلفی نظیر فهمیدن زمان لود صفحات، آمار مشاهده ی صفحات از طریق تلفن همراه و گزارش خروج کاربران از صفحات مختلف استفاده نمایید.
در این مقاله سعی داریم به بررسی داشبوردهای مختلف و کاربردهای آنها بپردازیم:
1- داشبورد آنالیز اجمالی (General Analytics Dashboard)
در این داشبورد شما می توانید معیارهای مربوط به سئو، ترافیک های ارجاعی و مواردی نظیر این ها را مشاهده نمایید.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد
- تعداد بازدیدکنندگان از طریق شبکه های اجتماعی
- کاربران از چه طریقی به سایت شما وارد شده اند؟ (مستقیما آدرس سایت را وارد کرده اند، از طریق تبلیغات و یا لینک های ارجاعی)
- آمار کلمات کلیدی، میزان سرچ هرکدام و مدت زمان ماندن در صفحات مربوطه
- صفحات پر بازدید و پرطرفدار
- گزارش شبکه های اجتماعی در رابطه با میزان ترافیک ارجاعی هرکدام به سایت
- گزارش از وب سایت های ارجاعی
2- داشبور آنالیز سئو (SEO Analytics)
می توان گفت بهترین راه برای بررسی سئو سایت استفاده از تب “landing page” در ابزار گوگل آنالیتیکس و یا “Search Analytics” در گوگل سرچ کنسول است.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد از طریق سئو
- کلمات کلیدی پرطرفدار
- دسته بندی کلمات کلیدی بر حسب مکان جغرافیایی و مشاهده ی آمار آنها
- میزان استفاده از موتورهای جستجو در یافتن وب سایت
- صفحات پر بازدید از طریق سئو
- شهرهایی که وب سایت شما را از طریق جستجو یافته اند
متریک های صفحات فرود (landing page)
اگر تمایل دارید متریک های بیشتری (مانند ضریب بازگشت و یا نرخ کلیک نسبت به رتبه (CTR)) را در رابطه با سئو ارزیابی نمایید به مسیر مشخص شده در تصویر زیر بروید:
گوگل سرچ کنسول
برای ارزیابی بهتر سایت خود از لحاظ سئو (مانند بررسی تمام کلمات کلیدی، رتبه بندی ها و CTR ها) می توانید به مسیر زیر مراجعه نمایید:
3- داشبورد آنالیز رسانه های اجتماعی
این داشبورد به شما این قابلیت را می دهد تا بتوانید شبکه های اجتماعی خود را تجزیه و تحلیل نمایید.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- میزان بازدید از هر شبکه ی بزرگ اجتماعی
- آمار میزان به اشتراک گذاری محتواهای اجتماعی
- آمار میزان ارجاع هریک از شبکه های اجتماعی به سایت
- آمار لوکیشن بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی
4- داشبورد جغرافیایی (Geography Dashboard)
زمانی که شما در حال بازاریابی محلی هستید این موضوع می تواند برای شما بسیار اهمیت داشته باشد که کاربران شما بیشتر از چه شهر یا منطقه ای هستند. بدین منظور شما می توانید از داشبورد جغرافیایی استفاده نمایید.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- آمار بازدید به تفکیک شهر
- آمار بازدید به تفکیک استان
- آمار بازدید به تفکیک قاره
- آمار شهرهایی که سرعت لود صفحات شما در آنها پایین است (شما می توانید از روش های مختلف نظیر استفاده از شبکه های توزیع محتوا در جهت بهبود این موضوع استفاده نمایید)
5- آنالیز گوشی های تلفن همراه (Mobile Analytics)
چه تعداد از بازدید کنندگان شما از طریق گوشی های تلفن همراه به سایت شما وارد می شوند؟ چه تعداد از آنها از iPad، iPhone و یا گوشی های اندروید استفاده می کنند؟ آیا این افراد آنچه را که به دنبال آن بوده اند در سایت شما یافته اند؟ کاربران از کدام صفحات به سرعت خارج شده اند؟ برای یافتن پاسخ سوالات بالا می توانید از داشبورد آنالیز گوشی های تلفن همراه استفاده نمایید. همچنین شما می توانید برای یافتن اطلاعات بیشتر در این خصوص به قسمت mobile usability در گوگل سرچ کنسول مراجعه نمایید. در این قسمت شما می توانید تمامی اررورهایی را که کاربران موبایلی شما با آنها مواجه بوده اند، مشاهده نمایید.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- چه میزان از بازدیدکنندگان شما از دستگاه های موبایلی نظیر گوشی تلفن همراه و یا تبلت استفاده می کنند
- مدل دستگاه های مورد استفاده ی آنها چیست
- پربازدیدترین محتواها از طریق دستگاه های موبایلی
- پربازدیدترین محتواها از نظر کاربرانی که از iPad ها استفاده می کنند
- پربازدیدترین محتواها از نظر کاربرانی که از iPhone ها استفاده می کنند
- میانگین زمان بازدید صفحات توسط دستگاه های موبایل
- نرخ بازگشت (Bounce rate) بازدیدکنندگان موبایلی
6- آنالیز میزان ورودی ها و خروجی ها (Entrances/Exits)
کاربران از چه صفحه ای به سایت شما وارد می شوند؟ از کدام صفحه خارج می شوند؟ شما می توانید برای یافتن پاسخ این سوالات به داشبورد آنالیز میزان ورودی ها و خروجی ها مراجعه نمایید. شما می توانید از این طریق متوجه شوید که کدام صفحات شما جذابیت کمتری برای مخاطبان تان دارند و از طریق روش های مختلف نظیر تغییر محتوا و گرافیک و یا بهبود لینک های درون آنها این صفحات را ارتقا دهید.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- کاربران شما بیشتر از طریق چه صفحاتی به سایت شما وارد می شوند
- کاربران شما بیشتر از طریق چه صفحاتی از سایت شما خارج می شوند
- میانگین صفحات مشاهده شده در هر بار بازدید
- نرخ بازگشت
- صفحاتی که بیشترین نرخ بازگشت را داشته اند
7- داشبورد فنی (Technical Dashboard)
کدام مرورگر بیشترین آمار نرخ بازگشت را داشته است؟ کدام صفحات کندتر لود می شوند؟ زمانی که شما پاسخ این سوالات را بدانید می توانید از طریق بهینه کردن تصاویر، استفاده از پلاگین های کش و یا شبکه های توزیع محتوا به بهبود سرعت بارگذاری آنها کمک نمایید.
متریک های قابل ارزیابی در این داشبورد:
- میانگین زمان لود هر صفحه
- مشخص شدن کندترین صفحات
- سیستم عامل های مورد استفاده
- نرخ بازگشت از طریق مرورگر
- میانگین زمان ماندن در سایت
- تعداد روزهای میان بازدیدها
در آخر این که شما می توانید داشبورد سفارشی خود را ایجاد کنید!! به حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس وارد شوید، در سمت چپ منو اصلی گزینه ی Dashboard وجود دارد که شما می توانید از طریق آن داشبورد سفارشی خود را با متریک های مورد نظرتان ایجاد نمایید.